Markedsfør din virksomhed nemt, billigt og effektivt

Markedsfør din virksomhed nemt, billigt og effektivt

Drømmen om at have egen virksomhed har larmet i baghovedet på de fleste. Om drømmen har handlet om at starte en ny tøjbutik, en restaurant eller noget helt tredje, så handler tanken om at forvandle passion til forretning.

For de fleste lammer frygten for fiasko lysten til at bevæge sig fra tanke til handling. De store spørgsmål stiller sig i kø. Kan jeg tjene nok penge? Hvad hvis jeg går konkurs? Hvordan tiltrækker jeg kunder?

Spørgsmålene er mange, og mange giver op, inden de går i gang. Dem der vælger at tage springet ud i livet som selvstændig møder da også udfordringer fra start. En af de første udfordringer består i at udbrede kendskabet til ens service eller produkt. For nye virksomhedsejere kan denne udfordring virke uoverskuelig, men der er hjælp at hente. Den gode nyhed er nemlig, at små virksomheder har mange muligheder for at markedsføre sig selv både nemt, effektivt og billigt.

1. Definer din UVP


Det første skridt når du skal markedsføre en virksomhed, er at forstå dine egne evner og det område din virksomhed skal udfylde i den industri, du bevæger dig indenfor. Derfor skal du definere din UVP (Unique Value Proposition). Oversat til dansk skal du belyse værdien i din service, hvilket problem du løser for kunden og hvad der adskiller dig fra konkurrenterne. Det er uundgåeligt, at du vil møde konkurrence, så brug ressourcer og tid på at klarlægge hvordan du differentierer dig fra dine konkurrenter. Du bør være så opdateret på din industri som muligt. Du kan holde dig opdateret ved at:

  • Tilmelde dig nyhedsbreve fra din industri
  • Læse relevante publikationer omkring din industri
  • Deltage i events der er henvendt til din industri

Ved at gøre dette styrker du muligheden for at identificere nye trends og vigtige nyheder indenfor din branche. Dertil har du på denne måde større chance for at identificere dine konkurrenter. Hold et vågent øje med hvad de laver og hvordan de tiltrækker og præsenterer sig selv for potentielle kunder.

Læs også: Ny undersøgelse: Derfor elsker forbrugerne dit brand 

Med udgangspunkt i ovenstående bør du beslutte dig for, hvem din specifikke målgruppe er og finde ud af hvad de gerne vil have. Det er ufatteligt vigtigt at kende din målgruppe, da en af de største faldgruber for nystartede virksomheder er, at de ikke har lavet dybdegående research af deres ønskede målgruppe. Det er af denne grund altafgørende, at du identificerer den service du tilbyder, samt det problem du ønsker at løse for din ønskede målgruppe. Dette vil med sikkerhed hjælpe dig med at klarlægge din UVP – den unikke fordel din service tilbyder dine kunder. Dit mål bør være, at du klart og tydeligt definerer hvem du gerne vil ramme, hvorfor netop de har brug for dit produkt, og hvordan du på bedst mulig vis når dem. Når du ved dette, er dit job at udfolde og udføre din marketingplan seriøst og konsekvent.

2. Maksimer din online tilstedeværelse


Nu har du et indgående kendskab til din målgruppe, din virksomhed og din industri. Nu er det tid til at markedsføre dit produkt eller din service til potentielle kunder. På trods af det faktum, at der er et hav af marketingkanaler man kan overveje, så er online markedsføring oftest den mest givende og omkostningseffektive løsning.

Læs også: Kan din blog blive en succes? Sådan identificerer du dine muligheder for en god indkomst

Det er vigtigt, at du bruger tid på, at revidere og opdatere din online tilstedeværelse. Et godt sted at starte, er din hjemmeside. Sørg for at designet på hjemmesiden afspejler dit brand. Ydermere bør du sikre, at din hjemmeside er overskuelig, simpel og nem at manøvrere rundt på.

Få kunden til at tilmelde sig din mailingliste  

Du bør gøre det muligt og nemt for dine kunder, at tilmelde sig en mailingliste. At kunderne tilmelder sig denne giver dig tilladelse til at række ud til kunden med produktopdateringer, interessante nyheder eller gode tilbud. Derudover bør du overveje at oprette en blog på din hjemmeside, så du kan give kunden gode fif, nyheder og opdateringer. Bloggen kan ligeledes generere trafik og derigennem skabe salg.  

Hav fokus på gode anmeldelser

Udover at administrere din egen hjemmeside, så er det også en god ide at have fokus på og bruge energi på at få gode anmeldelser på Trustpilot. Giv kunden muligheden for at anmelde din service, og brug tid på at svare på alle anmeldelser. Gode anmeldelser validerer din service og valideringen betyder mere salg og større opmærksomhed. Såfremt dine anmeldelser er gode, er det en god idé at dele disse på din hjemmeside, da det skaber større tillid til din service blandt nye potentielle kunder.

Find din kommunikationsstil

Uanset om du kommunikere igennem din hjemmeside, en blog, en e-mail, Trustpilot eller sociale medier, er det vigtigt at holder en konsistent og ensrettet kommunikationsstil. Alle kanaler repræsenterer en mulighed for at komme i kontakt med kunden og alle kanalerne giver dig en mulighed for at opbygge dit brand.

3. Engager dine kunder


Sociale medier repræsenterer en billig måde at sprede dit budskab på. På sociale medier kan du skabe opmærksomhed omkring din service og opbygge et godt forhold til din udvalgte målgruppe.

Vælg en kanal som din målgruppe allerede bruger. Facebook, Instagram og LinkedIn tjener vidt forskellige formål, så vælg din platform med omhu og overvej hvilket indhold du gerne vil publicere. En ting er dog gældende for alle platforme, og det er, at vedholdenhed er nøglen. Du skal være tro imod din strategi og sørge for at publicere indhold regelmæssigt, så dine kunder ved, at de kan forvente indholdsrigt indhold i løbet af ugen. Du kan med fordel forudplanlægge dit indhold, så du er sikker på at publicere indhold tre gange om ugen eller hvad du finder passende.  

For at sikre, at dit indhold er dynamisk, kan du gøre brug af nedenstående tilgang:

  1. Tal om dig selv og din virksomhed
  2. Tal om dine kunder
  3. Tal omkring din industri

Del nyheder omkring hvad der sker i din virksomhed. Vis dem nye produktforsendelser du har modtaget eller inviter dem om bag scenen, så de får et indtryk af personerne bag virksomheden. Dette skaber tillid, hvilket kan føre til øget salg. Du skal i øvrigt huske, at takke dine brugere for deres engagement, og engagere dem yderligere ved at stille dem relevante spørgsmål.

Læs også: 10 YouTube videoer enhver iværksætter bør se 

Udover ovenstående er det en god ide, at dele interessante og velskrevne artikler og opfordre dine følgere til at dele deres tanker. Det er vigtigt, at du er så autentisk som muligt i dine indlæg på de sociale medier, så dit publikum kan identificere sig med dig og din virksomhed.  

4. Overvej betalt indhold


At betale for at promovere sit indhold på de sociale medier, kan i mange tilfælde være en givende løsning. Ved at betale for at udbrede kendskabet til din service har du mulighed for at nå en bredere målgruppe og derigennem skabe mere trafik og derigennem salg. På eksempelvis Facebook kan du målrette dit indhold til specifikke individer baseret på deres interesser, demografi, jobtitel og mange andre aspekter.

Hvis du har en økonomi der tillader at du kan inkorporere betalt indhold i dit budget, så er det uden tvivl en mulighed du bør udforske for at supplere din gratis markedsføring. I nogle tilfælde kan en lille betalt kampagne have stor effekt – også på bundlinjen.

Uanset størrelsen på din virksomhed, kan du som virksomhedsejer markedsføre din forretning med succes. Ejere af små virksomheder kan blive deres egen CMO (chief marketing officer) ved at være opmærksomme på udviklinger i industriens landskab og ved at opbygge deres tilstedeværelse på sociale medier samt udvikle brandets identitet. Dette uden at have en marketing baggrund.

Små tiltag kan give store resultater.      

Sådan sikrer du en solid forretningsplan