Kan din blog blive en succes? Sådan identificerer du dine muligheder for en god indkomst

Kan din blog blive en succes? Sådan identificerer du dine muligheder for en god indkomst

Vi har alle hørt solstrålehistorierne om iværksættere der har fået stor succes med deres blog. De startede deres blogs som en forlængelse af deres eksisterende forretning, eller som et sideprojekt, som endte med at give dem tårnhøje indtægter.

Kan man i virkeligheden tjene penge på sin blog? Når alt kommer til alt, kredser svaret på det spørgsmål omkring tre essentielle faktorer:

1. Indtjening
Hvordan har du tænkt dig at tjene penge? Du har mange muligheder for at tjene penge, men mulighederne afhænger af dit publikum, din hensigt med bloggen og andre ventures.

2. Trafik
Uanset hvilken vej du vælger som dit indtægtsgrundlag, så skal du skabe trafik for at indtjening kan blive en realitet. Din blogs evne til at generere trafik, er en vigtig indikator på dine muligheder for indtjening.

3. Vedligeholdelse og levetid
På trods af at en blog som oftest vil være gratis at oprette, så vil det koste både tid og penge, at holde den i live. Din rentabilitet vil afhænge af hvad du investerer i vedligeholdelse og forbedringer.

Sådan bliver du iværksætter på budget 

1. Indtjening

Lad os se nærmere på de forskellige måder hvorpå du kan skabe indtjening på din blog:

Leadgenerering

Hvis du allerede har en konsulent – eller B2B virksomhed, har du brug for leads til at lukke dine salg. En blog med nok “call-to-action” opslag skulle gerne lede dine læsere til din kontaktside og sikre flere aftaler, som du potentielt kan lukke som salg. Ved hjælp af leadgenerering vil din blog fungere som en forlængelse af din virksomhed, frem for en uafhængig indtægtsgenererende enhed.

Direkte salg

Hvis du har noget at sælge, så kan din blog facilitere disse salg. Du kan eksempelvis sælge tøj, bøger eller noget helt tredje. Du kan i denne sammenhæng bruge din blog til at skabe værdi for dine kunder. Dine blogindlæg kan fungere som bindeled mellem kunden og dine produktsider, hvor kunden i sidste ende foretager deres køb.

Reklame

Hvis du har tilstrækkelig trafik på din blog, så er det slet ikke nødvendigt for dig, at sælge noget som helst til din læsere for at tjene penge. I stedet kan du sikre din indtjening ved at tiltrække annoncører, som vil betale dig baseret på volumen af den trafik du genererer eller på baggrund af hvor mange der klikker på de annoncer, du placerer på din side. I nogle sammenhænge kan annoncer irriterer dine læsere, hvorfor du bør finde en sund balance mellem annonceindhold og gratis indhold af værdi for læseren.

Affiliate-samarbejde

Du kan også tjene penge gennem affiliate links, hvor du linker til andre bloggere, produkter eller services, som du promoverer i dine blogindlæg. På denne måde vil du modtage en procentdel af alle de salg dine links genererer, hvilket kan føre til gode indtægter, såfremt trafikken på din side er stor nok.

Opret din egen virksomhed her.

2. Trafik

Uanset hvilken indtægtsmodel du vælger, så er trafik et altafgørende element for at du kan tjene penge på dit foretagende.  

Målretning

For at få succes med din blog skal du målrette din kommunikation. Ideelt set bør du udvælge et nicheområde, som er bredt nok til at sikre en stor læserskare, men smalt nok til at undgå seriøs konkurrence. Du skal være sikker på, at du har analyseret din målgruppe og eventuelle konkurrenter grundigt, inden du går igang. Dertil bør du sikre at dit produkt er unikt – at det er noget folk virkelig har brug for.

Værdi

Når du har styr på din målgruppe, skal du finde ud af, hvordan du tilbyder denne målgruppe indhold af værdi. Dette vil sige, at du tilbyder dem det bedste indhold du overhovedet kan producere. Indholdet skal være tidssvarende, nyttigt, veldokumenteret og velskrevet. Desto større værdi du tilbyder dine læsere, jo hellere vil de følge dig og jo mere vil de sprede budskabet om din eksistens.

Promovering og support

Selvom du har af masser af godt indhold og du har fundet en hypotetisk værdifuld niche, så vil du ikke komme ret langt, hvis ikke du bruger tid og energi på at promovere og udbrede kendskabet til dit indhold. Du skal opbygge en solid læserskare og opmuntre dine trofaste læsere til fortælle andre om dit foretagende. På denne måde opbygger du et positivt indtryk af dit brand, som spreder sig fra mund til mund.

10 gode råd til godt content 

3. Vedligeholdelse og levetid

Hvis du vil være sikker på at din indtægt bliver vedvarende, er du nødsaget til at lave investeringer, der sikrer, at din blog kan blive ved med at køre. Dertil skal du investere i, at din blog forbliver relevant fremadrettet.

Relevans og lang levetid

For at sikre relevans og lang levetid på din blog, er det essentielt, at du holder dit design og indhold opdateret, så det afspejler dine læseres behov. Læsernes behov og interesser ændrer sig med tiden, hvorfor du skal sørge for, at følge med i de nyeste trends og tendenser. Du skal være omstillingsparat fra start for at sikre en langtidsholdbar løsning.

Løbende omkostninger

Du kommer højst sandsynligt til at skulle betale for aspekter som marketing og annoncering. Derfor er det vigtigt, at du inkorporerer og forholder dig til disse omkostninger i din langsigtede forretningsplan.

Løbende investering af tid

At skabe nyt indhold, at engagere dig med dine følgere og at opbygge et positivt ry vil tage tid. Det vil tage flere timer hver evig eneste uge. Uden en tidsmæssig investering vil din blog aldrig blive i stand til at opretholde sig selv.

Kan din blog så lave penge? Hvis du med selvsikkerhed kan sætte flueben ved alle ovenstående punkter, og du føler, at du har styr på alle tre profitområder, så skulle der ikke være noget der stopper din blog i at blive en succes. En langsigtet strategi giver ikke nødvendigvis afkast med det samme, men med et stærkt fundament vil du være langt foran dine konkurrenter fra start.  

Kilde: The Entrepeneur