google-site-verification: google2c0e6b3fb763a11e.html'

Sådan bliver du iværksætter

Sådan bliver du iværksætter

At lykkes med innovative processor skyldes ofte en sammensmeltning af flere ting. Hårdt arbejde og held optræder dog som konstanter, men du kan arbejde dig til heldet.

Peter Schmeichel blev engang spurgt, om held ikke havde en stor andel i hans succes som professionel fodboldspiller, hvortil han svarede:

”Jo, det er sjovt du spørger. For jo mere jeg træner, jo heldigere bliver jeg”.

Vi bevæger os nu fra en af verdens bedste målmænd til en af verdens helt store innovationsguruer, nemlig Guy Kawasaki.

Guy Kawasaki er på flere områder enig med Peter Schmeichel, men bidrager dog i modsætning med den rødnæsede dansker med lidt flere bud på hvordan man får succes. Guy Kawasaki har nemlig flere kvalificerede bud på hvordan du kan dyrke innovation. Guy Kawasaki er evangelist, forfatter og en yderst anerkendt foredragsholder. Han afholder 50 foredrag om året, hvor han prædiker innovation, sociale medier og entreprenørskab. Han er direktør hos det grafiske designfirma Canva og brandambassadør for Mercedes Benz og har skrevet et hav af bøger. Bøgerne er værd at læse, hvor især ”The Art Of The Start 2.0”, ”The Art Of Social Media” og ”Enchantment” er interessante for den nye eller etablerede iværksætter. Det er altså en prominent herre, der i det følgende vil dele sine erfaringer og råd med dig. Herunder har vi samlet en liste med 10 af Kawasakis mest interessante forskrifter. Hvis du selv har en drøm om at blive iværksætter, kan du registrere din virksomhed lige her. 

                   Guy Kawasaki: Photograph by Jorge Zapata/EPA via Corbis

De 10 bud

1. Spring til det næste trin

Ifølge Kawasaki lægger alt for mange virksomheder sig i kølvandet på konkurrenterne og forsøger, at konkurrere på det han benævner som bagateller. Sand innovation sker, når en virksomhed springer et led over og lander på næste udviklingstrin eller bedst af alt, opfinder næste trin. Følger du dine konkurrenter vil du altid være et skridt bagefter, hvorfor du bør hige efter at være den dine konkurrenter følger. Tag chancer.

2. Skab mening

Kawasaki er af den overbevisning at penge selvfølgelig er vigtige for innovative mennesker, men at penge ikke må være den eneste motivation for at skabe og være innovativ. Hans overbevisning er: ”Succesful companies want to make meaning”. Pengene kommer som resultat heraf: ”I believe that if you try to make meaning, you’ll also make money.” At ens innovative projekter har en mening og betyder noget for dig og omverdenen, er altså et essentielt aspekt.

3. ”Don’t worry, be crappy”

Det hele behøver ikke at være perfekt. Det er okay et lancere et produkt der halter lidt, så længe man for alt i verden sikrer sig, at produktet ikke forbliver i den tilstand. Du skal altid sørge for at forbedre dine produkter og udvikle de næste stadier. Innovation sker ikke over en nat, det er en langvarig og krævende proces.

4. Du skal polarisere

Ifølge Kawasaki skal et godt produkt eller en god service polarisere mennesker. Det går galt, hvis man vil favne for bredt og ramme hele verdens befolkning. Man bør derfor skabe et produkt, der vil gøre specifikke segmenter glade. “Great products polarize people. Some people will love it, some people will despise it, and that’s ok. What you need to worry about is if people don’t care,” udtaler Kawasaki.

5. Udarbejd et mantra

At udarbejde et mantra på to – tre ord, der beskriver hvad din virksomhed gør og kan levere, kan hjælpe dig med at skabe kontakt til dine kunder.

I denne forbindelse fremhæver Kawasaki eksempler på effektive mantraer, såsom:

  • Nike – Authentic athletic performance
  • FedEx – Peace of mind

Kawasaki pointerer, at det er vigtigt, at tage sig tid til at udarbejde mantra og at mantraets effektivt kan testes således: ”The test for a mantra is that every employee can recite it.”

6. Vær fleksibel

Som iværksætter skal man være fleksibel i forhold til anvendelsen af ens produkt. Du skal være parat til at omstille dig, hvis det viser sig at dit produkt kan bruges i andre sammenhænge end forventet. Forbrugerne kan ofte overraske og benytte dit produkt på nye spændende måder, hvorfor du bør være forberedt på at lukrere på denne udvikling.

7. Lyt ikke til tosserne

Der vil altid være individer, der forsøger at tynge dig og holde dig nede. De vil fortælle dig at dine ideer og tanker er urealistiske, men du skal ignorere deres støj. Nye iværksættere kan have tendens til at tro på disse udsigelser, men tosserne tager fejl. Det er essentielt at du tror på dig selv og dit produkt, ellers vil der være lang vej fra tanke til handling og virkelighed.

8. ”Keep it simple”

Det er altafgørende at dine services og produkter er simple og lette at benytte. Du må ikke bede folk gøre noget, som du ikke selv kan gøre. Simplicitet er et nøgleord.

9. Opsøg feedback

Ifølge Kawasaki er det afgørende, at du ikke er bange for, at lade dine forbrugere give dig feedback. Kawasaki pointerer at man aldrig kan få nok feedback fra ens forbrugere, da det kan give dig inspiration til innovative måder at blive forbundet med dit publikum på. Et godt forhold til forbrugerne er ekstremt vigtigt, når du skal etablere en succesfuld virksomhed.

10. Den vigtige pitch

Når du er iværksætter, skal du ofte promovere dine produkter eller services for at overbevise både forbrugere og investorer om deres gyldighed og kvalitet. Du skal altså tage din pitch alvorligt, da den kan åbne mange muligheder. Du skal være klar på hvad din service eller dit produkt kan tilbyde og det skal du kunne formulere kort og præcist.

Du kan indhente mere viden om Guy Kawasaki og hans publiceringer her.