10 tips til godt content

Godt content – nøglen til succes

Godt indhold er uvurderligt for din virksomheds succes. For at nå ud til et bredere publikum og herigennem sælge flere produkter, er brug af godt content et must. Brugen af godt content sikrer nemlig at dit produkt bliver langt mere søgbart. Derfor er det afgørende for alle virksomheder, der har et produkt til salg, at udarbejde indhold, som har værdi, er interessant og som promoverer din virksomhed på bedst mulig vis.

Content marketing er, udover at være en kreativ proces, også en redaktionel øvelse. Content marketing giver kun mening, hvis dit gode indhold ledsages af en tilsvarende redaktionel tilgang til strategi og proces.

Kreative overvejelser

1. Tænk som et medie

For at sikre godt indhold bør du tænke som et traditionelt medie. Dette betyder, at dit tankesæt skal være som et medie, der løbende udvikler og publicerer stof. Kort forklaret bør du altså øve dig i at finde den interessante vinkel og ikke bare rapportere en historie.

Læs også: Forretningsplan – hvad skal den indeholde? 

2. Løft dit fokus

Du bør løfte dit fokus over dit produkt. Dit produkt er ikke nødvendigvis hovedperson. Hovedfokus bør være den interessesfære, som dit produkt er en del af. Du skal altså skabe indhold, som har betydning for din målgruppe og sætte dit produkt i relation hertil. For at eksemplificere omhandler dette blogindlæg content marketing og vores virksomhed opretter iværksætter – og anpartsselskaber. Vi producerer altså indhold, som kan have interesse for personer, der har etableret eller ønsker at etablere en virksomhed.

Læs også: Sådan driver du virksomhed på SU

3. Hold redaktionsmøder

Om du har en lille, mellemstor eller stor virksomhed, så er der klare fordele i at holde redaktionsmøder. Ved at afholde redaktionsmøder, som rigtige medier gør, forbedrer du mulighederne for at afdække flere vinkler indenfor din interessesfære. Når i er flere om at ideudvikle, er chancerne for at skabe unikt indhold også større.

Læs også: Disse ting bør du overveje inden du starter virksomhed. 

4. Jagt det gode indhold

For at skabe godt indhold, er det altafgørende, at du ved hvad din målgruppe interesserer sig for. Derfor er det essentielt at du undersøger netop dette. Disse indsigter kan indhentes ved samtaler og kvantitativ research. Det er her, du får de små afgørende nuancer, der kan være altafgørende for, om en historie brager igennem. Du skal altså forsøge at afdække din målgruppes adfærdsmønstre og bevæggrunde for valg af indhold.

Læs også: Sådan tiltrækker du kunder med Instagram-stories

5. Tilpas indholdet til platformen

Stil, form og indhold virker forskelligt på forskellige platforme. Du skal derfor tilpasse dit indhold til platformen. Det vil være en dødssynd at publicere en historie på samme måde på Facebook, som du gør det i et nyhedsbrev. Find de forskellige platformes karakteristika og form dit indhold herefter.

Læs også: Sådan bliver du iværksætter på budget 

6. Levende billeder

Velproduceret tekst og gode billeder kan sagtens generere trafik og opnå opmærksomhed, men levende billeder kan bare noget mere. Hvis budgettet rækker, kan levende billeder, have en helt enorm gennemslagskraft. Film og lyd kan i fællesskab noget, som tekst og billede ikke kan. Det kan skabe identifikation og appellere til følelserne. Dertil bliver det lettere for din målgruppe at konsumere dit budskab, hvilket du bør udnytte i din markedsføring.

Strategiske overvejelser

7. Definér din strategi

Find ud af hvad dit fundament er og hvad den røde tråd skal være. Hvad skal du stå for og hvad ønsker du at tilbyde omverdenen? Hvad er din grund til at videreformidle indhold? Du skal i grove træk overveje hvad du gerne vil sige og hvorfor du gerne vil sige netop det?

Læs også: Guide: Sådan omdanner du dit IVS til et ApS 

8. Opstil mål og KPI’er

Det er essentielt at opstille mål og KPI’er for de oveordnede mål med jeres content marketing, men også med det enkelte indholdsstykke og hver historie. Du bør stille dig selv spørgsmålet: Hvad skal det indhold, du lægger ud, opnå? Skal det udbrede kendskabet til dit brand, skabe trafik til din webshop eller blot informere læseren? Det er selvfølgelig vigtigt at dine KPI’er skal være forankret i din forretning, og at den hænger sammen med din marketingsstrategi.

9. Brug planlægningsværktøjer

Det kan være en tidseffektiv løsning at gøre brug af planlægningsværktøjer. Dertil giver disse værktøjer mulighed for at du kan tilrettelægge og skabe overblik over dit indhold. Transparens fremmer samarbejdet og resultaterne.

Læs også: Sådan får du fradrag for virksomhedens udgifter 

10. Publiceringsplan

Du skal have en publiceringsplan med variationer. Der er brug for stof, som kan dryppes næsten dagligt, content som har fylde og regelmæssigt bidrager med viden og substans, og af og til ét enkelt skud, der – måske som film – har ambitioner om at blive set og husket.

Med inspiration fra: Contentbureauet Marvelous