Guide: Sådan laver du en faktura

Guide: Sådan laver du en faktura

På vores iværksætterplatform StartHub kan du finde svar på spørgsmål omkring markedsføring, iværksætteri og virksomhedsdrift. I dette indlæg vil vi se nærmere på, hvordan man laver en gyldig faktura.

Det er ret essentielt at kunne lave en korrekt faktura, når man starter egen virksomhed. I hvert fald hvis man gerne vil tjene penge på ens ydelser. Begrebet faktura er helt lavpraktisk blot et fagudtryk for det man i daglig tale kalder en regning.

Du skal udarbejde en faktura, hver gang du sælger noget til dine kunder. Der er dog enkelte undtagelser. Hvis du er detailhandler og bruger kasseapparat skal du ikke udsende en faktura. Dette da kassebonen her træder i stedet for fakturaen. Kassebonen skal dog indeholde stort set de samme oplysninger som fakturaen.

Når du udarbejder en faktura, skal den vigtigst af alt indeholde en udspecificering af, hvad det er du sælger, hvor mange enheder, til hvilken stykpris, eller en kort beskrivelse af den ydelse, du har leveret til kunden.

Læs også: 5 tips til dig der hader at tabe penge på dårlige kunder

Disse lovkrav er der til fakturaer

Loven foreskriver nogle klare regler og krav til behandling af, og indhold i fakturaer. Disse lovkrav skal du være omhyggelig med at overholde, da din virksomhed ellers kan få problemer med SKAT. De overordnede krav lyder som følger:

  • Fakturanummeret skal være fortløbende. Dette vil helt konkret sige, at hvis én faktura har nummer 46, så skal den næste faktura have nummer 47. På denne måde kan man holde orden i fakturaerne.
  • Din virksomhed har opbevaringspligt af jeres fakturaer i 5 år
  • Der skal til alle tider laves to fakturaer, når du foretager en handel. Både køber og sælger skal have en faktura på handlen.

Læs også: Derfor bør du hyre en revisor 

Dette skal en almindelig faktura indeholde

En almindelig faktura skal udsendes ved salg på over 3.000 kroner. Fakturaen skal indeholde følgende.

  • Udstedelsesdato
  • Købers navn og adresse
  • Din virksomheds CVR-nummer, navn og adresse
  • Fakturanummer (fortløbende nummer, der bruges til at identificere fakturaen)
  • Ydelsens/varens art, antal og pris
  • Leveringsdato (Hvis leveringen sker på et andet tidspunkt end fakturadatoen)
  • Rabatter eller bonusser skal fremgå, hvis ikke disse er indregnet i prisen pr. enhed.
  • Gældende momssats
  • Momsbeløbet der skal betales
  • Det samlede beløb for varen/ydelsen

Læs også: Guide: Det skal et gældsbrev indeholde 

Gør brug af en forenklet faktura

Din virksomhed kan også udsende en forenklet faktura. En forenklet faktura, er en faktura, der skal indeholde markant færre oplysninger end den almindelige faktura. Der er dog nogle betingelser, som skal opfyldes, hvis din virksomhed vil udsende en forenklet faktura. Din virksomhed kan gøre brug af en forenklet faktura, hvis følgende gør sig gældende:

  • Din virksomhed sælger ydelser/varer til privatpersoner
  • Din virksomhed sælger til momsregistrerede virksomheder og salgsbeløbet er under 3.000 kroner.

I nogle tilfælde skal din virksomhed dog alligevel udarbejde en almindelig faktura. Dette hvis:

  • Køber er en registreret virksomhed og beder om, at få en almindelig faktura
  • Du sælger til private og varen eller ydelsen overstiger 5.000 kr. inklusiv moms.

Læs også: Derfor bør du stifte et anpartsselskab 


Krav til indhold i en forenklet faktura

Ligesom der er krav til udarbejdelse af almindelige fakturaer, er der også nogle specifikke krav til indholdet i en forenklet faktura. Kravende lyder som følger:

  • Fakturanummer
  • Fakturadato
  • Din virksomheds navn og CVR-nummer
  • Varens/ydelsens antal, art og pris
  • Størrelsen på momsbeløbet
  • Det samlede beløb for varen/ydelsen

Disse krav gør sig gældende for fakturaens layout

Fakturaens visuelle udtryk, er der ingen krav til. Du kan bruge farver, forskellige skrifttyper og lign. Det er op til dig. Fakturaen kan både sendes elektronisk, fysisk og online.

Få ideer til 5 små virksomheder du kan starte i din fritid