Guide: Det skal du have styr på ved import og eksport af varer fra udlandet

Guide: Det skal du have styr på ved import og eksport af varer fra udlandet

Når du starter egen virksomhed, er der mange ting at holde styr på. Det er derfor vigtigt at sætte sig ind i de forskellige love og regler, der omgiver stiftelsen af en ny virksomhed. I dette indlæg vil vi gøre dig klogere på reglerne for import og eksport af varer til og fra udlandet.

Hvad dækker begreberne import og eksport over?

Når din virksomhed vælger at købe varer eller ydelser fra udlandet, er der kort forklaret tale om import. I dette tilfælde importerer din virksomhed varer. Det land/virksomhed som leverer de ovennævnte varer eller ydelser står derimod for eksporten.

Det er dog i denne sammenhæng vigtigt at pointere, at der kun er tale om import og eksport, når varen eller ydelserne bliver solgt eller købt fra et land uden for Tyrkiet, EØS eller EU. Såfremt din virksomhed blot sælger eller køber varer til og af et EU-land, er der blot tale om en levering eller udlevering. I dette tilfælde behøver din virksomhed ikke at være registrere sig som importør eller eksportør. Grundet til dette er, at der indenfor EU er såkaldt fri bevægelighed af varer. Såfremt du køber eller sælger varer fra et andet EU-land, skal du ikke betale told, men derimod kun eventuelle punktafgifter og moms.

Inden du begynder at importere varer til EU, skal du sikre dig, at de produkter du har i sinde at importere, opfylder EU’s krav om beskyttelse af dyrs og menneskers helbred, miljøet og forbrugeragtighederne. Der kan i denne forbindelse være tale om regler og specifikationer, der er harmoniseret inden for EU, eller som forvaltes af et EU- land, og som anerkendes af EU. Det kaldes også gensidig anerkendelse. Du kan læse mere om dette her. 

Læs også: Guide: Disse erhvervsforsikringer bør din virksomhed overveje 

Hvad skal jeg være særligt opmærksom på ved import og eksport?

Hvis du beslutter dig for at importere eller eksportere varer fra et land udenfor EU, skal du være registreret som importør og/eller eksportør hos Erhvervsstyrelsen. Dette gøres normalvis i forbindelse med selve selskabsregistreringen, som skal foretages for at du kan modtage dit CVR-nummer. Hos Billigselskab.dk kan du i vores formular blot markere, at du ønsker at blive registreret for import og/eller eksport, hvorefter vi sørger for at dette bliver godkendt af Erhvervsstyrelsen.

Når du via vores formular er blevet registreret og godkendt til import og eksport af varer, er det efterfølgende vigtigt at være opmærksom på følgende aspekter:

  • Du bør undersøge om de varer du skal importere eller eksportere kræver en særlig importlicens
  • Du bør sætte dig ind i Toldstyrelsens regler om betaling af told
  • Du skal sørge for at din virksomhed er registreret som eksportør, hvis du vil have mulighed for at kunne returnere de varer du importerer
  • Du skal huske på, at det udelukkende er dit ansvar at det produkt du sælger eller køber lever op til de specifikke sikkerhedskrav.

Hvis du vil have mulighed for at returnere varer som du har importeret, skal du altså registrere din virksomhed for både import og eksport.

Du kan indhente meget mere information omkring ovenstående på den Europæiske Unions hjemmeside.

Læs også: Her er fordelene ved at stifte et iværksætterselskab

Opret dit selskab gennem Billigselskab.dk og registrer din virksomhed for import og eksport med det samme

Ved at gøre brug af vores formular når du stifter selskab, sikrer du dig, at registreringen af import og eksport overholder de gældende regler på området, samt de retningslinjer og vilkår, som er afgørende for, at registreringen er juridisk gyldig. Vi sparer dig for en masse tid, ressourcer og hovedpine.

Opret dit nye selskab og foretag registrering af import og eksport her