Sådan laver du din første Facebook-annonce

Sådan laver du din første Facebook-annonce

Gør du stadig brug af ”Boost-knappen” på Facebook? Hvis ja, så bør du stoppe med det samme. Du bør i stedet oprette en annonce i annonceadministratoren, da du har bedre muligheder for at målrette dine annoncer og som resultat heraf tjene penge, hvis du gør brug af denne platform. Vi guider dig fra start til slut.

Step 1: Gå til Facebooks annonceadministrator 

For at komme igang med oprettelsen af din første annonce, skal du finde vej til annonceadministratoren. Det gør du ved trykke på “opret”, hvorefter du vælger “annonce”. Nu kan du så småt gå i gang:


Step 2: Vælg din ønskede kampagnetype 

Når du har trykket på “annonce” vil du ende på en side, der ser således ud:

Du bliver her mødt af et hav af muligheder, som hver har deres egne specifikke karakteristika. Kategorierne, eller nærmere betegnet kampagnetyperne, kan bruges til vidt forskellige ting, hvilket også fremgår af navnene på kampagnetyperne. De kan bruges til at skabe mere trafik til din hjemmeside, skabe mere interaktion på Facebook og Instagram opslag, sikrer flere videovisninger af de videoer man poster på sociale medier og meget andet. Den altoverskyggende fordel ved Facebook som annonceringsværktøj er, at Facebook er yderst målorienteret. Der er altså stor forskel på, hvordan Facebook viser dine annoncer, alt efter hvilket mål med annonceringen du vælger. Du bør derfor altid vælge den kampagnetype, der stemmer bedst overens med det mål, du har med annonceringen på Facebook.

Det skal pointeres, at der er uendeligt mange knapper du kan skrue på, på det enkelte kampagneniveau, hvorfor facebookannoncering kræver tid, ressourcer og penge at mestre.

Af netop denne grund vil denne guide kun belyse, hvordan du bruger kampagnetypen “interaktion”, da det er enten denne eller “trafik”, som de fleste kan gøre brug af på den ene eller anden måde i deres annoncering. Disse to kampagnemålsætninger minder også meget om hinanden opsætningsmæssigt, hvorfor en gennemgang af den ene vil være tilstrækkeligt.

Læs også: Markedsfør din virksomhed nemt, billigt og effektivt

Step 3: Navngivning af din kampagne

Når du har valgt din målretning, som i dette tilfælde er “interaktion”, vil du nu kunne navngive din kampagne:

Når du skal vælge navn på din kampagne, er det en rigtig god idé, at du vælger et navn, som sikrer, at du har overblik over de enkelte kampagner fremadrettet. Det er vigtigt at skabe en god struktur på annoncekontoen, da det sparer dig for en masse tid og ressourcer på lang sigt, at du nemt kan finde netop dé annoncer der præsterer bedst.

Læs også: Bryder din virksomhed også markedsføringsloven? 

Step 4: Opsætning af din annoncekonto

Hvis du allerede har opsat din annoncekonto, kan du uden problemer hoppe videre til Step 5. Når du efter navngivningen af din annonce trykker på “opsæt annoncenkonto” vil du komme ind på denne side:

Når du opsætter din annoncekonto, skal du blot følge anvisningerne i formularen. Det er vigtigt, at du læser anvisningerne godt igennem, så du udfylder formularen korrekt, da du ikke kan ændre oplysningerne senere hen.

Læs også: Ny rapport: Derfor får dine Facebookopslag ingen likes 

Step 5: Valg af målgruppe

Nu skal du vælge en målgruppe til din annonce. Netop på dette niveau har du mulighed for, at ramme en helt specifik gruppe af kunder. Her er det vigtigt, at du har lavet et grundigt forarbejde, da du ved at vælge den rigtige målgruppe, kan effektivisere dine annoncer markant. Du kan altså få flere konverteringer til en billigere pris, hvis du rammer netop den målgruppe der efterspørger dit produkt eller din ydelse. På målgruppeniveau kan du vælge specifikke områder du vil annoncere imod, hvilken aldersgruppe annoncen skal være henvendt til, om det skal være til mænd, kvinder eller begge køn. Du kan også vælge hvilke interesser dem du annoncerer imod skal have, hvilket giver dig gode muligheder for at lave en yderst effektiv annonce. På billedet herunder kan du se de forskellige muligheder for målretning:

I ovenstående eksempel er der blevet valgt en tilfældig målgruppe, som ikke ville fungere godt i virkeligheden, da den rammer alt for bredt. Da du højst sandsynligt er den, der ved mest omkring din målgruppe, bør du gøre din målgruppe mere konkret, så du er sikker på, at ramme netop dem du ønsker.

For at klæde dig helt på, er det nødvendigt med en begrebsafklaring:

  • Brugerdefinerede målgrupper: Under denne kategori kan du vælge gemte målgrupper, som du tidligere har oprettet.
  • Placeringer: Under placeringer kan du vælge, hvor du rent geografisk vil annoncere.
  • Alder: Under alder kan du vælge hvilken aldersgruppe du vil ramme. 65+ er den højeste alder du kan vælge, og betyder i virkeligheden alle over 65.
  • Køn: Her kan du vælge hvilket/hvilke køn du gerne vil målrette dine annoncer imod.
  • Sprog: Det giver stort set aldrig mening at bruge denne funktion. Dette kun hvis du annoncerer til en specifik gruppering med et bestemt sprog.
  • Interesser: Netop denne kategori er vigtig. Det er her du kan dykke ned i din målgruppe og finde de mest købelystne kunder af netop dit produkt/ydelse.

Læs også: 5 film alle iværksættere bør se 

Step 6: Fastlæggelse af budget 

Når du har valgt din målgruppe, skal du fastsætte dit budget. Det gør du under kategorien “budget og tidsplan”:

Du kan opsætte dit budget på to forskellige måder:

  1. Dagligt budget: Her sætter du et øvre loft på, hvor mange penge en given annonce må bruge pr. dag. Her vælger man “kør mit annoncesæt løbende fra i dag”.
  2. Livstidsbudget: Her skemalægger du, hvor lang tid din annonce skal køre og et bestemt antal kroner, som annoncen må bruge over den skemalagte periode.

I ovenstående eksempel er der blevet valgt et dagligt budget på 55 kroner, og at annoncen skal køre med dette budget i en måned. Annoncen vil altså være aktiv i 31 dage og vil højest komme til at koste 1702,71 kroner.

Det at udforme det helt rigtige budget kræver, at man prøver det nogle gange. Hvis budgettet er for lavt får man ikke de konverteringer man gerne vil have, men hvis budgettet derimod er for højt, kommer man til at betale mere end man ønsker for sine annoncer.

Læs også: Dårlig markedsføring tvinger iværksættere i knæ 

Step 7: Valg af annoncebillede eller video

I toppen af den næste side, som er siden, hvor du skal oprette din annonce, skal du vælge den Facebookside du gerne vil annoncere for. Du har selvfølgelig kun en valgmulighed, hvis du kun administrere én Facebookside. Såfremt man administrere flere sider, kan man vælge hvilken en man vil annoncere på.

Når dette er valgt, skal du vælge hvilket format din annonce skal have. Her kan du vælge “opret annonce” eller “brug eksisterende opslag”, nu hvor vi arbejder med målretningen “opslagsinteraktion”.

Havde vi valgt målretningen “trafik” ville vi have andre muligheder ved valg af annonceformat. Hvis du vælger “brug eksisterende opslag” kan du annoncere med noget af det indhold, du allerede har postet på din Facebookside. Hvis du vælger “opret annonce” kan du lave en helt ny annonce, som promoverer din virksomhed/facebookside. Du kan få et nærmere indblik i de valg du kan træffe i billedet herunder:

Såfremt du vælger at oprette en ny annonce fremfor at bruge et eksisterende opslag, skal du vælge et billede til annoncen. Facebook vejleder dig til at lave den mest optimale annonce ved at skrive, hvilken størrelse billedet til annoncen bør have. I dette tilfælde vil det mest optimale billede være 1080×1080 pixel.

Annoncetekst og links 

Hvis du bruger et eksisterende opslag, skal du ikke lave annoncetekst og links, da teksten allerede er blevet skrevet, da du postede opslaget på din Facebookside. Hvis du derimod opretter en ny annonce, skal du selv skrive teksten til annoncen. Du kan derudover vælge en “knap” under “opfordring til handling”, som bliver en del af opslaget. Knappen gør det muligt for potentielle kunder, at besøge din hjemmeside, kontakte dig, finde din virksomhed eller lign.

Det er generelt vigtigt at skrive gode tekster, når du laver annoncer. Teksterne skal gøre potentielle kunder nysgerrige på dit produkt eller dine ydelser, hvorfor du bør tage tekstskrivningen seriøst. Sæt dig selv i brugernes sted og overvej hvad du selv ville klikke på eller købe, hvis du blev mødt af en annonce.

Læs også: Guide: 10 tips til godt content 

Step 8: Tilføj betalingskort til din annoncekonto 

Når du har været igennem alle de ovenstående steps, skal du blot tilknytte dit betalingskort til din annoncekonto, og så er du klar til at sende din første annonce afsted. Når du trykker “bekræft” på annoncen kommer der automatisk en boks op, hvori du kan tilføje dine betalingsoplysninger.

Held og lykke med din første Facebook-annonce.