Guide: Sådan laver du en overdragelsesaftale

Guide: Sådan laver du en overdragelsesaftale

Hvad er en overdragelsesaftale?

Kort forklaret er en overdragelsesaftale det sidste element i en virksomhedshandel. Overdragelsesaftalen er det dokument, der udgør, og beskriver vilkårene og retningslinjerne i en given virksomhedshandel. I aftalen udarbejdes der b.la. en beskrivelse af overdragelsen, køber og sælgers respektive rettigheder samt købesummen og hvordan denne udbetales til sælger.

Det er meget vigtigt at tænke sig godt og grundigt om, inden man laver en overdragelsesaftale. Der er nemlig mange elementer man skal holde sig for øje. Såfremt overdragelsesaftalen ikke er udarbejdet korrekt, kan der nemt opstå uenigheder imellem de involverede parter.

Læs også: Guide: Det skal et gældsbrev indeholde 

Er en overdragelsesaftale altid nødvendigt?

Vi vil hos Billigselskab.dk til enhver tid anbefale, at du altid laver en overdragelsesaftale, hvis du skal foretage en virksomhedshandel. Dette gør sig gældende uanset størrelsen af handlen, da den forsikrer dig imod efterfølgende komplikationer.

Overdragelsesaftalen sikrer at sælger, ikke skal bekymre sig om, at køber efter overtagelse pludselig fremsætter krav grundet problemer med de overdragne aktiver.

Dertil sikrer aftalen ligeledes sikkerhed for køberen, da det står nedskrevet, hvad der er overdraget, og hvad de specifikke rettigheder er for både køber og sælger efter overdragelsen.

Det er vigtigt, at man kender hinandens forventninger, muligheder og begrænsninger, og overdragelsesaftalen er i denne forbindelse parternes garanti for, at alt er diskuteret godt og grundigt igennem.

Læs også: Guide: Det skal du overveje inden køb af virksomhed

Hvad bør en overdragelsesaftale typisk indeholde?

  1. Virksomheden og overtagelsen
  2. Specifikation af overdragelsens genstand
  3. Købesummen
  4. Overtagelsen
  5. Refusionsopgørelse
  6. Erklæringer
  7. konkurrenceklausul
  8. Omkostninger
  9. Betingelser
  10. Closing
  11. Værneting og lovvalg
  12. Offentlige godkendelser

Læs også: Derfor bør du hyre en revisor

Brug vores formular og lav din overdragelsesaftale nemt, hurtigt og billigt

Ved at gøre brug af vores formular sikrer du dig, at din overdragelsesaftale overholder de gældende regler på området, samt de retningslinjer og vilkår, som er afgørende for, at overdragelsesaftalen er juridisk gyldig. Vi sparer dig for en masse tid, ressourcer og hovedpine. Så snart du har udfyldt vores formuler, udformer vi overdragelsesaftalen, og du vil umiddelbart herefter modtage det færdige dokument. Herefter skal de involverede parter blot underskrive dokumentet, og så er aftalen på plads. 

UDFORM DIN OVERDRAGELSESAFTALE NU