google-site-verification: google2c0e6b3fb763a11e.html'

8 grunde til at dit startup vil fejle

8 grunde til at dit startup vil fejle

Undgå disse 8 dårlige vaner

Du har endelig taget springet og startet din egen virksomhed. Du har tjent nogle penge og måske endda tiltrukket nogle investorer. Du er nu igang med at sammensætte det perfekte team, som skal sikre at din nye virksomhed får succes.

Du har altid set på verden med innovative briller og nu er det endelig tid til at overføre disse tanker til, at starte din egen virksomhed.

På trods af dit uovervindelige gåpåmod og at du vil give alt for din virksomheds succes, går opstartsfasen ikke så godt, som du havde forventet. Du har ramt et par bump på vejen og du er ikke helt sikker på hvordan du skal takle dem.

Det er dog ikke kun dig der står med disse problemer. De fleste virksomhedsejere støder på dem undervejs og det er ikke alle der kommer succesfuldt ud på den anden side. Der er otte dårlige vaner, som forhindrer nystartede virksomheder i at blive succesfulde. Ved at være opmærksom på disse aspekter kan du bevæge dig fra fiasko til succes.

1. Mangel på planlægning

For nystartede virksomheder kan det være fatalt, at negligere vigtigheden af god planlægning. En ide og et koncept kan være nok så godt, men hvis planlægningen er mangelfuld kommer det til at bide dig i halen. Du bør overveje hvem din ideelle kunde er, hvor mange penge du vil bruge fra måned til måned og hvad dine kortsigtede og langsigtede mål er. Hvis ikke du har overvejet disse aspekter nøje, vil du opleve store udfordringer i takt med at din virksomhed vokser. Det er altså vigtigt at huske, at lave en solid forretningsplan inden man går i gang.

Læs også: 5 vigtige værktøjer til din virksomhed

2. Underudnyttelse af teknologi

Mange iværksættere undervurderer vigtigheden af teknologiske hjælpemidler. Selvom brugen af teknologiske hjælpemidler kan udgøre en markant udgift, så er spørgsmålet i virkeligheden, om du har råd til ikke at gøre brug heraf. Der findes et hav af teknologiske løsninger, som på den lange bane kan spare dig for både tid og penge. Når du er iværksætter er det yderst essentielt at effektivisere dine processer og i denne sammenhæng kan teknologiske løsninger være behjælpelige. Du kan eksempelvis effektivisere din hverdag ved at gøre brug af digitale lønsystemer, regnskabsprogrammer, dokumenthåndtering og andre tidsbesparende funktioner. Ofte kan du endda finde gratis udgaver af programmer, som dækker din virksomheds mest basale behov. Du bør udnytte teknologien og sikre at du udnytter de hjælpemidler, som kan frigive tid til det der virkelig tæller, nemlig at drive og udvikle din virksomhed.

 3. At markedsføre til den forkerte kunde

En af de største fejl nystartede virksomheder begår, er at markedsføre forkert. At markedsføre forkert kunne eksempelvis indebære at identificere den forkerte kundebase, at reklamere de forkerte steder eller at designet på ens hjemmeside frastøder frem for at tiltrække. Mange iværksættere læner sig tilbage, hvis de er af den overbevisning at deres produkt er så godt, at det kan sælge sig selv. Denne indstilling kan komme til at koste dyrt, da intet produkt er så godt, at det ikke kræver god markedsføring. Hvis du vil bryde dine dårlige marketings vaner kan du med fordel læse denne guide.

4. Overforbrug

Mange iværksættere begår den fejl, at de bruger mere end de har. Mange tackler de problemer der opstår undervejs ved at betale sig ud af dem. Det er i denne forbindelse vigtigt, at kunne budgettere korrekt. Ved at budgettere ordentligt sikrer du, at du ikke bruger flere penge end du har og at du har økonomi til imødekomme problemstillinger i fremtiden.

5. Underforbrug

På den anden side skal man også passe på, at man ikke er for bange for at tage pungen op af lommen. Nogle aspekter er så presserende, at man er nødsaget til at bruge penge på dem lige nu og her. Det kunne eksempelvis være en markedsanalyse, som kan generere indtægter med det samme, eller ansættelse af en til dit team, som kan sikre dig finansiering eller andet af høj værdi. Hvis du vil vide, hvad du virkelig bør bruge dine penge på, så bør du læse denne artikel.

6. Mangel på online tilstedeværelse

Ligeså vigtigt som det er at markedsføre din virksomhed til den rette kundegruppe, lige så vigtigt er det, at have en stærk online tilstedeværelse. Uanset hvor perfekt du føler dit produkt er, så er din online tilstedeværelse for det meste altafgørende. Din hjemmeside skal være overskuelig, simpel og nem at manøvrere rundt på for at brugerne vil besøge dig igen. Desuden vil ingen komme til at kende til dit produkt eller din service, hvis ikke du er til stede på de sociale medier, såsom Facebook eller Instagram. Alt sker efterhånden online, så sørg for at du har lagt en god online-strategi.

Læs også: 10 gode content-tips 

7. Manglende uddelegering

En af de værste vaner man kan have, er at stole udelukkende på sig selv når det kommer til at drive virksomhed. Når det er din egen drøm der går i opfyldelse, dit eget koncept og din fremtid der står på spil, kan man nemt få en følelse af, at man skal kunne kontrollere alle aspekter fra finansiering, fundraising og udvikling af indhold til marketing og sociale medier. Problemet er bare, at denne indstilling kan risikere at køre dig i sænk. Du kan ikke jonglere med alle bolde på én gang, hvorfor du må opveje dine styrker og svagheder og få hjælp til det du ikke er så god til.

8. Undervurdering af dine konkurrenter

Mange virksomhedsejere fokuserer så meget på deres eget produkt og deres egen ide, at de glemmer deres konkurrenter. Der er dog stor risiko for at du mister mange penge, hvis ikke du holder øje med dine konkurrenter. Det er vigtigt, at du identificerer hvordan dit brand differentierer sig fra dine konkurrenters, og hvilke aspekter der gør, at dine kunder foretrækker din virksomhed frem for konkurrenternes. Når du har klarlagt dit brands stærke sider bør du fokusere på og fremhæve disse i din markedsføring.

For at opbygge en succesfuld virksomhed, er det essentielt at have de rigtige vaner, især i opstartsfasen. Ingen kender opskriften på succes, men ved at følge ovenstående tips, er du godt på vej.

Kilde: The Entrepeneur