google-site-verification: google2c0e6b3fb763a11e.html'

Burde din virksomhed overveje Affiliate marketing?

Burde din virksomhed overveje Affiliate marketing?

Affiliate – hvad for en fisk?

Affiliate marketing har de senere år for alvor vundet indpas. Flere og flere virksomheder gør brug af affiliate marketing i deres markedsføring – og det virker. Men hvad er affiliate markedsføring egentlig for en størrelse og hvordan kan det gavne netop din forretning?

Affiliate marketing er kort forklaret markedsføring med performance baseret afregning. Og ja, der skal åbenbart bruges højtpolerede engelske gloser, når man omtaler elementer inden for markedsføring. Oversat til letforståeligt og godt dansk kan performance baseret afregning, nedkoges til at annoncører (webshops) kun betaler deres kunder (dem der publicerer deres indhold), når sidstnævntes marketingsarbejde resulterer i et salg, en kundehenvendelse eller et klik.

Publishers kan på denne måde tjene penge (kommission) på deres hjemmeside ved at reklamere for en annoncørs produkter. Annoncørerne kan sideløbende få solgt flere produkter til kunder de måske ikke selv kunne nå igennem egen markedsføringsstrategi.

Læs også: Syv simple steps: Sådan starter du en online-virksomhed

Der findes 4 aktører i affiliate markedsføring:

  1. Annoncøren: Annoncøren kan have karakter af en webshop eller en anden form for forretning, der ønsker at få solgt flere produkter eller få flere besøgende til deres hjemmeside.
  2. Netværket: Et affiliate netværk er en instans/forretning der faciliterer forbindelsen mellem annoncør og publisher. Deres opgave består i at identificere besøg og salg og afslutningsvis udbetale de optjente kommissioner. Et affiliate netværk er dog ikke nødvendigt at benytte sig af, for at få publishers til at promovere dine produkter. Du kan sagtens igangsætte et affiliate samarbejde selv, men det kræver at du og din samarbejdsvirksomhed kan tracke besøg og salg selv. Et affiliate netværk har dog den elementære fordel, at de optræder, som en upartisk tredjepart, som aflønnes med en andel af den omsætning der skabes.
  3. Publisher: Kan være en enkelt person (eksempelvis en blogger) eller en større virksomhed. Eksempelvis er Prisbyg.dk en affiliate side, der sammenligner priser på byggematerialer, og tjener penge på at sende gør-det-selv kunder videre til forhandleren.
  4. Kunden: I sidste ende skal der af gode grunde være en kunde eller en besøgende som klikker på et link, udfylder en formular eller køber et givent produkt. Kunden er altså det vigtigste og sidste led i affiliate markedsføring.

Læs også: Sådan kan små virksomheder mestre markedsføring 

Et konkret eksempel

Affilliate markedsføring kan indtage mange forskellige former, men når alt kommer til alt, så handler det om at annoncøren får øget sit salg, mens publisheren tjener penge på at sende kunderne i annoncørens favn.

En typisk affiliate indtjening vil se således ud:
  • En besøgende lander direkte på en artikel på din hjemmeside, f.eks. via en søgning på Google.
  • På din hjemmeside læser den besøgende en god artikel, som du måske selv bruger og sætter stor pris på.
  • I denne artikel/blogindlæg har du inkorporeret et link til hjemmeside (en affiliate-samarbejdspartner), hvor den besøgende kan købe det omtalte produkt.
  • Det link du har indsat på din egen hjemmeside indeholder en ID-kode, som du selvfølgelig skal være opmærksom på og tracke, da den fortæller samarbejdspartneren at den besøgende er henvist fra din side.
  • Ender alt lykkeligt, og den bsøgende vælger at købe et produkt på den hjemmeside, som du linker til, så bliver du betalt kommission af det samlede slag eller et på forhånd aftalt fast beløb.

Affiliate markedsføring kan altså bringe din virksomheds omsætning op det næste niveau, hvorfor denne markedsføringsstrategi bestemt er værd at overveje. Såfremt du har problemer med at nå bredt nok ud med din egen markedsføring, kan der ikke ske noget ved at lade andre hjælpe dig på vej for en mindre kommission.