Bryder din virksomhed også markedsføringsloven?

Bryder din virksomhed også markedsføringsloven?

De fleste virksomhedsejere kender til reglerne om, at i som virksomhed skal have jeres modtageres samtykke, inden i sender elektroniske nyhedsbreve ud. Der henvises i denne forbindelse til spamforbuddet i markedsføringsloven. Markedsføringslovens spamforbud gør sig dog ikke kun gældende i forbindelse med nyhedsbrev. Reglerne gælder nemlig bredt og dækker også respektive funktioner på Facebook og andre sociale medieplatforme. I dette indlæg vil vi sætte dig ind i, hvordan du undgår at spamme dine følgere.

Markedsføringslovens paragraf 10, stk. 1

Ifølge markedsføringslovens paragraf 10, stk. 1 må virksomheder ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende person har givet et eksplicit og forudgående samtykke hertil. Mange læser udelukkende denne paragraf, som et forbud imod at sende elektroniske nyhedsbreve ud uden at have indhentet samtykke først. Det forholder sig imidlertid således at betegnelsen ”elektronisk post” dækker helt bredt, hvorfor Facebook og andre sociale medier også er underlagt regelsættet. Det har forbrugerombudsmanden for nyligt klargjort.

Ifølge advokat og partner i ADVODAN Aalborg, Jacob Poulsen Mark, betyder det følgende:

”Helt konkret er det notifikationer på fx Facebook, der af forbrugerombudsmanden bliver betragtet som spam, medmindre der er indhentet et klart samtykke. Der skyldes, at en notifikation lagres på det digitale medie, indtil brugeren logger på næste gang og så at sige henter den – på samme måde som med elektroniske nyhedsbreve,” siger Jacob Poulsen Mark.

Læs også: Har du styr på markedsføringsloven?

Dette betragtes som spam

De fleste virksomheder markedsfører og annoncerer på sociale medier, men i denne forbindelse er det vigtigt, at være opmærksom på markedsføringsloven. Når du som virksomhed sender notifikationer, kategoriseres disse som direkte markedsføring. Dette eksempelvis, når du inviterer personer til at ”synes godt om” din Facebook-side eller ”følge” din Instagram-profil.

”Det samme gælder, hvis du ’tagger’ personer i et opslag eller i en kommentar. Du må heller ikke kontakte personer direkte i en Messenger-besked, uden at de har skrevet til din virksomheds Facebook-side først. Information om denne form for direkte markedsføring på sociale medier fremgår nemlig ikke, når forbrugerne klikker på ’synes godt om’-knappen for din side – og dermed har de ikke afgivet informeret samtykke til at blive kontaktet eller få notifikationer”, konstaterer Jacob Poulsen Mark.

Læs også: Dårlig markedsføring tvinger iværksættere i knæ 

Sådan undgår du at spamme forbrugerne

Hvis dom virksomhed helt vil undgå at spamme brugerne på Facebook og Instagram, så har du her advokat Jacob Poulsen Marks anbefalinger.

Undgå at:

  • Invitere brugere til at ‘synes godt om’ din Facebook-side eller ‘følge’ din Instagram-profil.
  • Tagge personer i kommentarer eller opslag
  • Skrive direkte beskeder til dine følgere en Messenger-besked på Facebook. Hvis du annoncerer på Facebook skal du også være særligt opmærksom på, at du ikke må annoncere direkte i messenger, da disse annoncer også bryder med markedsføringslovens paragraf 10, stk. 1.

Du må gerne:

  • Rette henvendelse til brugere via respektive opslag, kommentarer eller Messenger, hvis du retter henvendelse til vindere af en eventuel konkurrence eller lign. Du skal dog gøre det eksplicit i dine konkurrencebetingelser, at hvis man vinder, giver man samtykke til at blive kontaktet direkte på Facebook.
  • Besvare beskeder i messenger, hvis personen har skrevet til jer først og fx stillet et spørgsmål der omhandler din virksomhed.
  • Besvare kommentarer og opslag på din væg. Dette gør sig også gældende selvom svaret medfører en notifikation hos den pågældende person, da der her er tale om en anmodet besvarelse og ikke direkte markedsføring.

Se første afsnit af vores serie “Iværksætterhistorier” her: