5 gode råd til markedsføring på Instagram

5 gode råd til markedsføring på Instagram

Instagram som markedsføringsværktøj

Instagram er kommet for at blive. Flere og flere virksomheder gør nu om dage brug af Instagram i forbindelse med deres markedsføring. Instagram er en fremragende platform at fremvise produkter, afholde konkurrencer og udbrede kendskabet til din virksomhed på. Der er dog nogle ting, man skal holde sig for øje, inden man marcherer ind på den store billede scene. Herunder har du fem gode råd til din markedsføring på Instagram.

1. Find den rigtige person

Når du skal etablere din virksomheds Instagram-profil, er det væsentligt, at man finder den helt rigtige person, til at styre platformen. Det er essentielt, at vedkommende har et indgående kendskab til sociale medier og ved hvilke dynamikker og processor der gør sig gældende, når man arbejder med disse platforme. Internettet er et flygtigt sted, hvor der konstant sker ændringer i landskabet, hvilket betyder, at den ansvarlige altid skal være opdateret på de nyeste tendenser. At styre de sociale medier er ofte et fuldtidsjob, hvorfor du bør sikre, at du har ressourcerne til at afsætte penge og arbejdskraft til en sådan stilling.

Her har du 10 gode råd til content i topklasse. 

2. Indholdet skal tilpasses din målgruppe

Det er ekstremt vigtigt, at det indhold din virksomhed publicerer, er målrettet netop jeres målgruppe. Har du eksempelvis en virksomhed, der sælger fodboldstøvler, så er det essentielt at din Instagram-profil henvender sig til det fodboldstøvlekøbende segment. I forbindelse med fodboldstøvler, er målgruppen forholdsvis bred, men opslagene skal stadig skabe de rette associationer.

For at målrette dit Instagram-indhold til det rigtige segment, er det vigtigt at du gør brug af de rigtige hashtags. Hashtags er en stor del af Instagram og fungerer som forbindelsesled til dine brugere. I fodboldstøvleeksemplet vil hashtagget #fodboldstøvler være et godt hashtag, da mange vil søge på dette i deres fodboldstøvlejagt. Når brugerne søger på et hashtag, som din virksomhed gør brug af, vil de blive eksponeret for indhold produceret af jer og andre der gør brug af samme hashtag. Det er en god ide, at lave et specifikt branding-hashtag, som brugerne kan genkende dig på. Dette kunne eksempelvis være #fodboldstøvlekongen, hvis du af uransagelige årsager skulle navngive din virksomhed sådan. På dette specifikke hashtag, kan brugerne finde alt det indhold, som du har lagt op, såfremt du husker at bruge dit specifikke branding hashtag til alle dine opslag.

Se de 5 bøger, som millionærerne læser her. 

3. Vær strategisk

Det fordelagtigt at nedfælde en strategi for din markedsføring på Instagram. At udforme en strategi sikrer, at du får et indholdsmæssigt flow på din profil. Det er en rigtig god ide, at du holder øje med dine resultater på Instagram. Lige såvel som du bruger Google Analytics til at overvåge din trafik på dit website, bør du også overvåge din Instagram-profil. Der findes et hav af gratis værktøjer til netop dette formål.

Med disse værktøjer, kan du finde ud af hvilke opslag der virker, og hvilke der trænger til finpudsning. Dertil er det vigtigt, at have en konsekvent strøm af opslag, da dette i de fleste tilfælde, vil få flere til at følge din virksomhed. Desuden bør du finde det perfekte tidspunkt for uploads. Det er forskelligt fra branche til branche, hvornår på dagen ens brugere er mest aktive, hvorfor man bør holde øje med hvornår på dagen man får flest likes og kommentarer. Når man har identificeret dette, er det naturligvis en god ide at publicere sit indhold på netop dette tidspunkt. Det er igen væsentligt at pointere, at Instagram er under konstant udvikling, hvorfor man hele tiden skal holde sig nye tendenser for øje.

4. Vær autentisk

Det er blevet meget populært, at man inviterer følgerne ind bag kulisserne i ens virksomhed. Autenticitet er blevet et nøgleord på de sociale medier. Ved at invitere følgerne indenfor virksomhedens fire vægge, skaber man troværdighed. Der skal skabes bro mellem virksomhed og følgere, som i sidste ende skal skabe ægte, stærke og langvarige relationer. Disse relationer kan føre til øget salg. Følgerne forventer at se menneskene bag virksomheden og ved at give dem det, kan der opbygges øget tiltro og opbakning til dit brand og din virksomhed. Ifølge Seth Godin, en af nutidens største marketingseksperter, kan autenticitet defineres således:

”Someone is authentic when their actions are in alignment with what they promise”.

Det udtaler han på hans blog, som du kan læse her. Når du inviterer brugerne indenfor, er det altså vigtigt, at dine handlinger afspejler hvad dit brand lover. Brander du din virksomhed med stærk kundeservice, skal du også yde stærk kundeservice.

5. Brugerinddragelse

I forbindelse med Instagram er det værdifuldt at engagere ens brugere. Dette kan gøres ved at stille spørgsmål til brugerne. Disse spørgsmål kan være af vidt forskellig karakter. Det vigtigste er bare at spørgsmålene skaber debat og interaktion på din profil. Lad os lige trække fodboldstøvleeksemplet frem igen. Her ville du eksempelvis kunne spørge dine følgere: ”hvad synes du om den nye model fra Nike?”. Eller: ”Hvem kunne du drible til de besvimer i den nye støvle fra Adidas?”. Dette spørgsmål ville kunne opfordre dine følgere til at ”tagge” deres venner, som herigennem bliver eksponeret for dit produkt og din virksomhed.

Herudover kan det være en god ide, at afholde konkurrencer på din Instagram-profil. Konkurrencer kan afholdes for at skabe mere engagement blandt dine følgere. Strategisk set, vil det være smart, at afholde konkurrencer der fordrer brugergeneret indhold. Dette kan ske ved at udvikle hashtag-konkurrencer. I denne form for konkurrencer skal brugerne uploade et foto og bruge din virksomheds hashtag når de uploader det. I denne forbindelse er det vigtigt at du udlover en præmie, som er værd at kæmpe for, ellers vil engagementet fra brugerne udeblive. Hashtag-konkurrencen kan sikre at du samtidig med at engagere din eksisterende målgruppe også når en helt ny målgruppe, da dine følgeres følgere bliver bekendt med din virksomhed.

Følg Billigselskab på Facebook for flere nyheder om iværksætteri og virksomhedsdrift.