Mobilbrugere afgør din virksomheds fremtid

Mobilbrugere afgør din virksomheds fremtid

6 steps der tiltrækker mobilbrugere

I december 2017, kom 56,74 procent af al internettrafik fra mobile enheder (tablets inkluderet). Til sammenligning kom kun 43,36 procent af trafikken fra computere, ifølge data fra Statcounter. Trafikken fra mobilbrugere forventes at stige i fremtiden, hvilket betyder, at din hjemmeside og dit online-indhold skal optimeres til mobile enheder, hvis du ikke vil miste muligheden for at kunne udvikle din virksomhed, dit brand og dit salg.

Det handler ikke kun om, at sikre at din hjemmeside, kan fremvise indhold på mobiltelefonen i høj kvalitet. Det handler i lige så høj grad om at skabe indhold, der fungerer hensigtsmæssigt på mobile enheder.

Virkeligheden er nemlig sådan, at mobilbrugere konsumerer indhold anderledes end de, der gør brug af computere, når de interagerer med indhold. De har andre forventninger til indholdet, hvorfor du er nødsaget til at imødekomme disse forventninger, hvis dit indhold skal have en chance for at bryde igennem lydmuren. Du har ofte mindre end et splitsekund til at gøre dine brugere nysgerrige og engagerede. Dette skal du have in mente, når du producerer dit indhold.

Herunder har du seks steps du kan følge, så du kan producere relevant indhold til det mobile publikum, der skimter, scanner og bevæger sig hurtigt.

1. Lav relevante og opmærksomhedsskabende overskrifter

Overskrifter er vigtige. Du bør skrive overskrifter, som appellerer til brugernes følelser og som lover noget brugbart, meningsfuldt eller underholdende til din målgruppe. Forsøg at fascinere dit publikum, så de motiveres til at klikke på dit indhold, hvis de ser det på sociale medier, i en email eller et andet sted online.   

Du skal dog ikke lade kreativitet vægte højere end relevans. Dit indhold skal for alt i verden holde hvad det lover, ellers risikerer du at miste kundernes tillid til dit brand. Det betyder færre besøgende til din side og færre læsninger af dit indhold.

Læs også: Sådan laver du din første Facebook-annonce 

2. Forklar det vigtigste først

Journaliststuderende lærer det fra første dag på journalisthøjskolen. En artikel skal bygges op med det vigtigste først, så læseren fastholdes og læser videre for at finde svar. Den samme procedurer gør sig gældende, når man skal skabe indhold til mobilbrugere. Ved at skrive det vigtigste først, er du sikker på at dine brugere ikke går glip af det mest værdifulde indhold. Dette øger chancen for at dine læsere bliver fanget og får lyst til at læse videre. Du bør altså skrive som en journalist og præsenterer indholdets budskab, som det første. Derefter kan du uddybe med yderligere informationer og detaljer.

Læs også: Forretningsplan – hvad skal den indeholde? 

3. Vær kortfattet

Mobilbrugere bevæger sig hurtigt, hvorfor dit indhold bør være konkret, kortfattet og klart. Det betyder ikke at du skal publicere blogindlæg med kun 100 ord, men nærmere, at dit indhold skal være fokuseret og let at forstå, så der ikke opstår forvirring, der kan give anledning til at brugerne bevæger sig videre til andre sider.

Læs også: Sådan får du fradrag for virksomhedens udgifter 

 4.Brug overskrifterne strategisk

Overskrifter er ekstremt vigtige. Overskrifter er afgørende, da de giver dine brugere mulighed for at scanne dit indhold hurtigt. Du kender det sikkert selv. Hvis du trykker dig ind på en artikel, tjekker artiklens overskrifter og ikke finder dem interessante, så bevæger du dig videre. Derfor skal dine overskrifter indeholde indlæggets/artiklens mest relevante detaljer og budskaber, så brugerne kan scrolle igennem artiklen og nemt og hurtigt finde de passager, der appellerer til og interesserer dem. Det er ofte uoverskueligt, at læse lange indlæg på mobile enheder, hvorfor du bør bruge overskrifterne, som pejlemærker for mobile læsere.

Læs også. Nordea vil låne flere penge til iværksættere 

5. Gør brug af lister

Ligesom overskrifter gør dine indlæg mere læsevenlige, så har lister samme funktion. At opdele din tekst i små bidder ved hjælp af lister gør din tekst mere overskuelig, og giver læseren et afbræk fra lange teksttunge afsnit. Overskuelighed er et nøgleord, så gør alt hvad du kan for at gøre din tekst så appetitlig og overskuelig som muligt.

 6. Gør brug af billeder og video

I nogle sammenhænge kan det give mening at omdanne dit skriftlige indhold til videoindhold. Mobilbrugere elsker videoindhold og med video kan du gøre dit indhold langt mere spiseligt. Det kræver selvfølgelig hårdt arbejde og tid, at producerer videoindhold af høj kvalitet, men du får, som oftest øget brugerengagement som belønning.

Ved at gøre brug af disse 6 simple retningslinier kan du optimere dit indhold til mobilbrugere. På denne måde kan du skabe indhold, som dine brugere vil læse, dele og engagere sig i.

Kilde: The Entrepenuer

Opret dit nye selskab her

Kilde: Billigselskab.dk