google-site-verification: google2c0e6b3fb763a11e.html'

Dansk online-handel i eksplosiv vækst

Dansk online-handel i eksplosiv vækst

Danskerne er vilde med at handle online

Dansk E-handel stiger ufortrødent. Fra 2016 til 2017 vil den samlede omsætning fra onlinehandel stige med mere end 13 milliarder kroner. Dette betyder, at omsætningen er steget med 78% siden 2013. I løbet af det seneste år er det særlig varer og tjenester, som danskerne har fået smag for at købe på nettet. Denne tendens er blevet belyst af den nye rapport “Dansk E-handel 2017”.

Rapporten er baseret på en undersøgelse foretaget af YouGov, som blev gennemført i andet kvartal af 2017. Rapportens resultater bygger på interviews med omkring 7000 respondenter mellem 15 og 74 år fra Danmark, Norge, Sverige og Finland. 2000 af rekvirenterne er bosiddende i Danmark.

Ifølge rapporten vil den samlede omsætning fra e-handel i 2017 lande på det svimlende høje beløb 83.800.000.000 kroner. Det er altså lige i underkanten af 84 milliarder kroner, som danskerne bruger på rejser, varer og tjenester. Der skulle altså være rig mulighed for, at etablere en online virksomhed, som kan indhente en brøkdel af den skyhøje omsætning. E-handlen buldrer afsted og måske burde du og din virksomhed hoppe på toget inden turen er slut.

Det bruger danskerne deres penge på 

Med en total omsætning på 39,4 milliarder kroner er rejser til stadighed den kategori, som den almene dansker bruger flest penge på. Det er dog to andre kategorier, nemlig varer og tjenester, som står får den mest markante og iøjnefaldende tilvækst. Siden 2016 er danskernes forbrug på Varer steget med hele 35%, hvilket i runde tal svarer til otte milliarder kroner. En tendens der er yderst opsigtsvækkende. Dette hvis man tager udgangspunkt i det faktum, at forbruget på Varer faldt med 10% i perioden 2015-2016. Udviklingen belyser, at danskerne i den grad har taget e-handel til sig. Det er især tøj, sko accessories samt elektronik, som danskerne lægger i deres indkøbskurv, når de køber varer på nettet.

Også inden for kategorien Tjenester galoperer forbruget frem som en hingst i brunst. Her lander den totale omsætning på 13,5 milliarder, hvilket er en tilvækst på 34% sammenlignet med 2016. Det er især billetter og forsikringer, som danskerne bruger penge på, når de køber tjenester online. Telekom køber mange danskere også online. Det gælder faktisk for hele 30% af den danske befolkning- Samtidig betaler 15% for parkering online, og 18% af danskerne har købt et medlemskab på nettet. Der hersker altså ikke nogen tvivl om, at et støt stigende antal danskere nyder godt af at købe deres yndlingstjenester online.

Kilde: Dansk E-handel 2017 (model 1)

Disse varer køber danskerne online

Der er ingen tvivl om, at tøj, sko og accessories er den kategori de fleste danskere bruger deres penge på, når de handler online. Her er der tale om hele 49% af den danske befolkning. Det er dog ikke kun tøj, sko og accessories danskerne bruger penge på og køber online. Der er flere andre kategorier, som mere end en fjerdedel af danskerne handler på nettet. 29% af befolkningen køber produkter inden for Krop og helse. Hele 27% af danskerne køber produkter inden for henholdsvis Fysiske medier og Elektronik. Inden for . Krop og helse samt Fysiske medier, er der især tale om mange køb af en lavere værdi. Varer inden for Elektronik er noget dyrere med færre antal indkøb.

Læs også: Syv simple steps: Sådan starter du en online-virksomhed

Forbrugerne forventer at alle varer kan købes online

Der spores en tiltagende forventning blandt forbrugerne om, at nærmest alle varer skal kunne købes på nettet. Samtidig skal virksomhederne tage hensyn til forbrugernes ønske om fleksibel levering. Mange dagligvareleverandører arbejder med forskellige modeller for levering, hvilket er direkte medvirkende til, at en stigende procentdel danskere vælger at købe eksempelvis mælk og havregryn online. I 2016 købte 14% af danskerne dagligvarer på nettet. I 2017 er procentdelen steget til 16%. Der er altså styrkede muligheder for, at indhente en god indtjening ved at sælge dagligvarer over nettet. Daglgivarer er på vej frem og vil kun vokse sig større, når leveringsmulighederne forbedres og bliver endnu mere fleksible og produkterne bliver billigere. Danskerne handler online, primært fordi det er belejligt, og den realitet gør sig gældende uanset hvilken varekategori, der er tale om. Den totale omsætning vokser, som tydeligt eksemplificeret i model 1, med hastige skridt og vil kun fortsætte med at blive større i de kommende år. Potentialet er altså kæmpestort for de mange danske butikker og virksomheder, som endnu ikke er online.

I modellen herunder kan du se hvilke varer, danskerne foretrækker, at købe over nettet:

Kilde: Dansk E-handel 2017 (Model 2)

Din online-shop skal være mobilvenlig

Flere og flere danskere handler online ved hjælp af deres mobiltelefon eller tablet. Tendensen er så markant, at din virksomhed for alt i verden bliver nødt til at prioritere mobiltelefonen, som en vigtig betalingsplatform. Din virksomhed skal altså indrette webshoppen efter mobiltelefonens stigende popularitet, som købsplatform.

Læs også: Mobilbrugerne afgør din virksomheds fremtid

De seneste år har der været en massiv stigning i antallet af danskere, som foretager deres online-køb på mobile enheder. Udviklingen fortsætter ufortrødent i 2017. I år kan 51% af danskerne svare ja til, at de inden for de seneste tre måneder har købt varer eller services med via deres mobiletelefon eller tablet. Den markante udvikling eksemplificeres i det faktum, at procentdelen, der kunne svarer ja til dette var helt nede på 19% i 2012. Dette stiller krav til den webshop, da den skal være optimeret imod mobile brugere, som efterspørger simplicitet, effektivitet og hurtige betalingsmuligheder. På kun fem år er antallet af danskere, som har handlet fra mobilen, fordoblet.

I modellen herunder belyses det, hvor mange der har handlet fra smartphone eller tablet inden for de seneste tre måneder sammenlignet med antallet i 2012:

Kilde: Dansk E-handel 2017 (Model 3)

Med udgangspunkt i ovenstående model, er det altså yderst essentielt at have en mobilvenlig webshop, da flere og flere bruger mobilen til at foretage deres indkøb.

Den mest handlende online-kunde

Når danskerne skal svare på, hvorfor de vælger at handle online, er der særligt én begrundelse, som overdøver alle de andre. At handle online sparer forbrugeren for tid og er samtidig meget nemt. Mange forbrugere er også vilde med, at det er nemt at sammenligne produkter og priser. Forbrugerne sætter derudover stor pris på, at wepshops ikke har lukketider og at de som regel kan tilbyde lavere priser end de fysiske butikker. Forbrugerne bliver dog afskrækkede og forlader deres indkøbskurv, hvis de har svært ved at gennemskue, hvad den samlede pris er, og hvilke vilkår der er for levering og returnering af den ønskede varer. Den danske forbruger ønsker gennemsigtighed, ærlig kommunikation og rene linjer, når de handler på nettet.

I modellen herunder kan du se hvilke aldersgrupperinger, der handler mest online:

Kilde: Dansk E-handel 2017 (model 4)

Det bør din virksomhed gøre

Din virksomhed bør tage de belyste tendenser alvorligt og sørge for at jeres webshop er mobilvenlig, så i ikke går glip af potentielle kunder. Der er penge at hente og dem har de færreste lyst til at gå glip af.