google-site-verification: google2c0e6b3fb763a11e.html'

Syv simple steps: Sådan starter du en online-virksomhed

Syv simple steps: Sådan starter du en online-virksomhed

Syv simple steps

Den gyldne opskrift på succes findes af gode grunde ikke, men der er nogle steps du kan følge, som øger chancerne for en succesfuld opstart af din virksomhed. Hvis du følger nedenstående retningslinjer er succes bestemt inden for rækkevidde.

1. Find et behov og opfyld det
2. Udarbejdelse af en salgsformular der sælger
3. Design og byg en hjemmeside der er simpel og overskuelig
4. Brug søgemaskiner til at skabe trafik på din side
5. Skab et godt omdømme
6. Udnyt forcerne i e-mail marketing og forvandl besøgende til købere
7. Øg din indkomst med back-end salg og mersalg

Om du er erfaren eller nybegynder inden for online iværksætteri, så kan du højst sandsynligt drage fordel af de ovenstående syv steps.

Step 1: Find et behov og opfyld det

Mange iværksættere, som starter en ny online- virksomhed laver ofte den fejl, at de udelukkende fokuserer på produktet og ikke skænker markedet en tanke.

For at øge dine chancer for succes, bør du som udgangspunkt starte med at fokusere på markedet. Det handler om, at finde en kundegruppe, som leder efter en løsning på et problem. Internettet gør det det let at lave denne form for research:

  • Besøg online forums for at se hvad folk søger svar på, og hvilke problemer de ønsker løst.
  • Foretag en undersøgelse af “keywords”, som mange mennesker søger på, men som ikke bliver besvaret i tilstrækkelig grad.
  • Undersøg dine potentielle konkurrenter ved at besøge deres hjemmesider og fokuser på hvad de gør for at opfylde kundernes behov. Ved at gøre dette, kan du lancere et produkt til et allerede eksisterende marked, men blot bedre end konkurrenterne.

Læs også: Sådan kan små virksomheder mestre marketing 

Step 2: Udarbejdelse af en salgsformular der sælger

Der findes en anerkendt salgsformular, der tager kunderne i hånden igennem hele købsprocessen fra det øjeblik de besøger din side for første gang til det øjeblik de foretager et køb. Denne kan være fordelagtig at følge:

1. Skab interesse med en overbevisende overskrift

2. Beskriv det problem dit produkt løser klart og tydeligt

3. Etabler din virksomhed som en anerkendt løsning på dette problem

4. Implementer citater og udtalelser fra kunder, der har brugt din service på din hjemmeside.

5. Giv et godt tilbud

6. Tal om produktet og om hvordan andre kan drage fordel af det

7. Tilbyd en god garanti

8. Bed om salget

Kort forklaret, skal du fokusere på og lægge vægt på hvordan dit produkt eller din service, er i stand til at løse kundens problemer og at dit produkt gør deres liv bedre og lettere. Tænk som en kunde og stil dig selv spørgsmålet “Hvilke fordele er der for mig?”.

Læs også: Influencer marketing kan være nøglen til succes 

Step 3: Design og byg en hjemmeside der er simpel og overskuelig

Når du har udpeget dit marked og dit produkt og fået styr på din salgsproces, så er du klar til at udvikle din hjemmesides design. Her er det altafgørende, at du husker at simplicitet er vejen frem. Generelt siger man, at en virksomhed har under 5 sekunder til at sikre sig kundens opmærksomhed, hvorfor din hjemmeside skal gøre en potentiel kunde nysgerrig og interesseret. Du bør have fokus på følgende:

  • Vælg en eller to simple skrifttyper på en lys baggrund
  • Sørg for at din hjemmeside er simpel at manøvrere rundt på – dette skal gøre sig gældende på alle hjemmesidens sider.
  • Gør kun brug af grafik, lyd og video, hvis dette styrker dit budskab.
  • Gør det nemt for kunden, at foretage køb. Der bør ikke være mere end to klik mellem en potentiel kunde og betalingssiden.
  • Implementer en mulighed for at kunden kan tilmelde sig en mailliste, så du fremadrettet kan målrette tilbud til dem.
  • Din hjemmeside er dit online butiksvindue, så sørg for at den er brugervenlig.

Læs også: 5 vigtige værktøjer til din virksomhed 

Step 4: Brug søgemaskiner til at skabe trafik på din side

Pay-per-click markedsføring er uden sammenligning den letteste måde at sikre trafik til din hjemmeside. Denne tilgang har to klare fordele sammenlignet med at vente på trafikken kommer organisk. Først og fremmest, så vil pay-per-click annoncer blive vist på søgesiderne med det samme, og dertil vil pay-per-click annoncer gøre det muligt for dig at teste forskellige søgeord, overskrifter, priser og salgsstrategier. Ikke nok med, at du får trafik til din hjemmeside med det samme, så kan du også bruge pay-per-click annoncer til at identificere dine bedste og mest konverterende søgeord. Når du har identificeret søgeordene, kan du implementere disse overalt på din hjemmeside, hvilket vil hjælpe din virksomhed med at rangere højt i de organiske søgeresultater. I din forretningsplan bør du altså sørge for, at have luft i budgettet til at kunne annoncere i Google Adwords.

Step 5: Skab et godt omdømme

Folk bruger internettet til at finde information og svar. Du skal sørge for at tilbyde indholdsrig information og lade andre sider gøre brug af disse informationer. Jo flere sider der distribuerer dine informationer, desto mere trafik og jo bedre rangeringer i søgeresultaterne vil du opleve. Hemmeligheden er her, at sørge for at du altid implementerer et link til din hjemmeside i de informationer du distribuerer.

  • Tilbyd gratis ekspert-indhold, som andre sider kan have incitament til at dele. Udarbejd artikler, videoer eller andet indhold, som andre kan drage fordel af og få noget ud af. Distribuer dette indhold via sociale medier eller andre passende online-platforme.
  • Inkluder “del med en ven” links når du poster værdifuldt indhold på din hjemmeside.
  • Hvis du har tiden bør du efterstræbe at blive en aktiv ekspert i relevante forums inden for din industri og sociale netværk, hvor dine potentielle kunder befinder sig.

På denne måde vil du nå nye læsere og målgrupper. Et andet yderst positivt element, er at du ved at skabe værdifuldt indhold, øger muligheden for at andre sider vil linke til din hjemmeside, hvilket gør chancerne for et salg endnu større. Søgemaskinerne elsker links fra relevante sider på internettet, og vil som resultat heraf, belønne din virksomhed med bedre rangeringer i søgeresultaterne.

Læs også: Det skal du overveje inden du starter virksomhed 

Step 6: Udnyt forcerne i e-mail marketing og forvandl besøgende til købere

Når du bygger en mulighed for at kunden kan tilmelde sig din mailliste, skaber du en af de mest værdifulde aktiver for din online-virksomhed. Når dine kunder og abonnenter giver dig lov til at sende dem e-mails, betyder det følgende:

  • Du giver dem noget de selv har bedt om
  • Du kan opbygge et livsvarende forhold til dem
  • Responsen på disse e-mails er 100 procent målbare
  • E-mail marketing er billigere og mere effektivt end print, TV og radio fordi det er yderst målrettet.

Enhver der besøger din hjemmeside og tilmelder sig din mailliste er et ekstremt godt lead. Der findes ikke et bedre redskab end e-mail, når du skal følge op på et godt lead.

Step 7: Øg din indkomst med back-end salg og mersalg

En af de mest vigtige marketingsstrategier er at sikre, at kunderne besøger dig igen efter deres første køb. Cirka 35 procent af de kunder, der har foretaget et køb hos dig en gang er villige til at købe hos dig igen, hvis du sørger for at følge op på deres første køb. At lukke det første salg, er uden tvivl den sværeste og dyreste del. Derfor bør du optimere mulighederne for back-end salg og mersalg, så dine kunder køber hos dig igen:

  • Tilbyd produkter der komplimenterer deres første køb
  • Udsend elektroniske loyalitets-kuponer med en fordelagtig rabat, som kunderne kan gøre brug af næste gang de skal foretage et køb hos din virksomhed.
  • Tilbyd relaterede produkter på din “tak for køb” – side umiddelbart efter kunden har foretaget deres første køb.

Hvis du belønner dine kunder for deres loyalitet, så vil de vende tilbage og være endnu mere loyale.

Ovenstående guide kan ikke garantere succes, men den kan hjælpe dig godt i gang med din nye online virksomhed. Det kræver flid og hårdt arbejde at nå til tops.

Kilde: The Entrepeneur