Få din bagage opbevaret sikkert når du rejser

Få din bagage opbevaret sikkert når du rejser

Ugens Idé

I denne uges udgave af ”Ugens Idé” skal vi se nærmere på servicen LuggageHero. LuggageHero giver Airbnb-gæster mulighed for at opbevare deres bagage i lokale butikker, cafeer, restauranter og hoteller, mens de oplever den by de er rejst til.

De rejsende kunder betaler 1 euro i timen, for at opbevare deres bagage hos en af LuggageHero’s samarbejdspartnere. Dertil får man en gratis forsikring på 1.700 euro, hvis uheldet skulle være ude og ens bagage bliver væk, stjålet eller beskadiget. Det hele foregår online via LuggageHero app’en. Man booker opbevaringssted for bagagen, tjekker ind når man ankommer og modtager en kvittering over e-mail. Når det er afrejsedag viser du opbevaringsstedet din kvittering, du tjekker ud og får udleveret din bagage, tiden bliver opgjort, du betaler og er klar til hjemrejsen.

Turister troede han stjal

Manden bag platformen, 32-årige Jannik Lawaetz, brugte sommeren 2016 på at jagte nye kunder til bagageservicetjenesten. I flere dage i træk stod han fra morgen til aften ved Nørreport station i København i forsøget på at lokke kunder til at bruge konceptet. Det gik dog ikke helt efter planen. Flere turister troede nemlig, at han prøvede at stjæle deres bagage, indtil det sidst lykkedes ham at overbevise tre imødekommende norske piger omkring konceptet.

Der er nu gået et år siden iværksætteren desperat forsøgte at overbevise forbipasserende på Nørreport station om fordelene ved platformen. På det år har LuggageHero etableret sig i København, London og lige om lidt også New York. Jannik Lawaetz deltog i Berlingskes iværksætterkonkurrence, Berlingske Business Boost, hvor 300 spirende iværksættere deltog. Feltet blev senere skåret ned til 30 deltagere, hvor LuggageHero var iblandt. De 30 iværksættere blev udvalgt med udgangspunkt i en række kriterier, som innovationshøjde, hvor udviklet ideen var, teamet bag og indtjeningspotentialet. Herefter blev feltet endnu engang indskærpet og 15 deltagere var nu tilbage. De sidste 15 deltagere fik 15 minutter hver til at præsentere deres idé for Berlingske Business Boosts dommerpanel og svare på spørgsmål. Ti ideer blev til sidst udvalgt og fik muligheden for et boost over et halvt år i form af sparring og rådgivning. Herunder forklarer Jannik Lawaetz selv konceptet bag ideen:

Ambitionerne er store

LuggageHero er ifølge Jannik Lawaetz klar til at indtage verdensherredømmet og foreløbig har investorer postet godt tre mio. kr. i virksomheden, som i øjeblikket omsætter for 150.000 kr. om måneden. Ambitionerne er dog også til at få øje på:

”Vi er på under et år blevet internationale. Først med London og nu USA. Det bliver lige pludselig lidt mere komplekst end bare at oprette et dansk CVR-nummer. Og vi kan allerede mærke at nogle af de partnere, der er tilknyttet, har kompetencerne til at støtte og vejlede os til de rigtige valg,” udtalte Jannik Lawaetz til Berlingske, efter han havde mødt rådgiverne i Berlingske Boost – projektet.

Der er også stor tiltro at spore, når der bliver spurgt ind til LuggageHero’s fremtidsperspektiver:

”Om et halvt år er LuggageHero det største transatlantiske bagagenetværk i hele verden. Vi vil på det tidspunkt have tre-fire doblet vores nuværende omsætning og være tæt på at lukke en Serie A fundingrunde,” konstaterer Jannik Lawaetz overfor Berlingske.

Om LuggageHero i fremtiden lever op til forventningerne vil tiden vise, men der er ingen tvivl om, at konceptet er godt. Har du selv en god idé og et godt koncept, så kan du stifte dit nye selskab hos os.