google-site-verification: google2c0e6b3fb763a11e.html'

Influencer marketing kan være nøglen til succes

Influencer marketing kan være nøglen til succes

Derfor bør du gøre brug af influencer marketing

At gøre brug af influencer marketing kan have stor værdi for din virksomhed. Det er dog vigtigt, at man gør sig nogle strategiske overvejelser, inden man gør brug af en influencer.

Ifølge et studie foretaget af Marketing Hub skete der sidste år en stigning på 325 procent i antallet af søgninger på termen “influencer marketing” månedligt. Dertil blev der lanceret mere end 200 nye platforme og influencer marketing – fokuserede agenturer.

Du kan finde influencers inden for stort set alle nicheområder, hvorfor det kan have stor værdi, at benytte sig af influencer marketing til at markedsføre dit produkt og din virksomhed. Influencers kan nå målgrupper, som du måske ikke kan nå med din egen markedsføring. Selvom influencer marketing på papiret virker ligetil, så kan det være et komplekst landskab at manøvrere i, hvorfor det er vigtigt at have en strategisk plan, inden man går i gang.

Læs også: 8 grunde til at dit startup vil fejle 

Hvor mange typer af influencers findes der?

Som beskrevet findes der influencers inden for stort set alle nicher. De behandler emner som mad, mode, computerspil, fitness, forretning, økonomi, sport og meget andet. Listen er uendelig. Indenfor disse nicher findes der forskellige typer af influencere, såsom kendte mennesker, mediepersonligheder, analytikere, bloggere og youtubere. Der er altså mange typer at vælge imellem, hvorfor du nøje bør overveje hvilke typer der bedst afspejler dit brand.

Hvorfor er influencer marketing så værdifuldt?

Grundet den teknologiske udvikling og den massive ophobning af alle former for information, er det lettere end nogensinde at sprede nyheder og budskaber omkring dit produkt. Det er derfor også let at sprede information, som ikke har hold i virkeligheden. Dette har vi set flere eksempler på i form af fake news, clickbait-historier og lignende opspind. Det massive informationsbombardement har resulteret i at læserne er på vagt og er mere kritisk indstillet. Dette kommer til udtryk i en afstandtagen til visse former for nyheder, reklamer og anden markedsføring. Tilliden til oprigtigheden af reklamer er dalende og folk benytter ad-blockers for at minimere den daglige eksponering af reklamer. Det er af denne grund blevet sværere for virksomheder at nå deres kunder, hvilket giver anledning til at overveje, afprøve og eksperimentere med nye markedsføringskanaler.

Influencer marketing kan dog afhjælpe ovenstående problemstillinger, da denne form for markedsføring baserer sig på en større tillid mellem afsender og modtager. Influencere har ofte en stor skare af følgere, som stoler på dem og de produkter de promoverer. Når influencere markedsfører dine produkter, skaber du et tillidsbånd mellem din virksomhed og kunden, som ingen adblocker kan komme imellem. Flere undersøgelser peger på at kunder er mere tilbøjelige til at foretage køb, hvis de er blevet eksponeret for produktet via en blogger eller en influencer de stoler på.

Læs også: Sådan kan små virksomheder mestre marketing

 Fordelene ved influencer marketing

Tillidsopbyggende

Dem der følger influencers, følger dem af en grund. De ser dem som en autoritet indenfor deres felt, og stoler på, det de siger omkring et givent produkt. Når du gør brug af influencer marketing kan du altså hurtigt opbygge et tillidsbånd mellem din virksomhed og kunden. I en undersøgelse foretaget af Olapic blev det belyst, at 44 procent af de kvindelige respondenter svarede, at det at se et produkt i brug hjalp dem til at stole på en influencer. Dertil fremgik det at 41 procent af de mandlige respondenter syntes at influencerens ekspertise, hjalp dem til at opbygge tillid til det produkt de blev eksponeret for.

Øget opmærksomhed på dit brand

At skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og dit brand kan være en langtrukket og omstændig proces, men ved hjælp af influencer marketing kan denne proces ske hurtigere og du kan på kort tid nå et større publikum. Enhver som enten læser din influencers blog eller ser vedkommendes videoer vil om det resulterer i direkte salg eller ej, blive opmærksom på dit brand. Dit brand bliver herigennem plantet i din målgruppes bevidsthed, hvilket kan skabe resultater på den lange bane.

Markedsføring til den rette målgruppe

Influencers er typisk specialiseret inden for et specifikt område. Af denne grund er det yderst essentielt at finde netop den eller de influencers, som bevæger sig indenfor netop det område, som din virksomhed beskæftiger sig med. Ved at gøre forarbejdet ordentligt kan du sikre, at du finder netop den influencer, som rammer din ønskede målgruppe på bedst mulig vis.

Du booster din SEO

Hele meningen med SEO er at skabe indhold af høj troværdighed og kvalitet omkring dit brand, så du kan sikre gode placeringer i søgeresultaterne på nettet. Ved at gøre brug af influencer marketing vil du ikke kun få opmærksomhed igennem det indhold du producere, men også igennem det indhold din influencer publicere. Dette booster din SEO, skaber mere interaktion, udvider din reach og faciliterer mere unikke og troværdige links.

Dette bør du holde dig for øje

Du bør ikke vægte kvantitet højere end kvalitet. Nogle influencere har langt flere følgere end andre, men det er langt fra altid dem med flest følgere, der producerer det bedste indhold. Kvaliteten af indholdet er altafgørende, hvorfor du bør vælge en influencer der kan skabe resultater af høj kvalitet. Du bør altså vælge en influencer der afspejler dit brands dna, og som samtidig producerer indhold din virksomhed kan stå inde for.

Influencer marketing kan kort fortalt forvandle dit startup fra en ukendt biks til en velrenommeret virksomhed.