Moms – her er alt hvad du bør vide

Moms - her er alt hvad du bør vide

Hvad er moms?

Som ny virksomhedsejer, er der et hav af ting, du skal se til og administrere. Det at føre regnskab udgør en stor del af arbejdsbyrden når du driver egen virksomhed, og det er derfor yderst vigtigt at have styr på. Moms står kort forklaret for ’meromsætningsafgift” og er et skattetillæg på salgsprisen på enten 6, 12 eller 25 procent. I dette indlæg gør vi dig klogere på begrebet moms.

Kort fortalt

Langt størstedelen af alle danske virksomheder og selvstændige er skattepligtige for moms. Dog er der nogle institutioner, der er undtaget. Der er her tale om institutioner som banker, uddannelser, forsikringsselskab og sundhedsvæsenet. Der findes som udgangspunkt tre forskellige momssatser i Danmark, som lyder på henholdsvis 6, 12 og 25 procent. I Danmark er det dog typisk 25 procent af varens, ydelsen eller servicens pris, der opkræves i moms.

Læs også: Derfor bør du hyre en revisor 

Skal din virksomhed momsregistreres?

Det er ikke alle virksomheder der skal momsregistreres – eller kan blive det. Normalvis skal du registreres og opkræve moms, hvis du starter en virksomhed, der leverer tjenesteydelser og varer. Dette gør sig ligeledes gældende, hvis du handler med udlandet.

I disse tilfælde skal du eksempelvis momsregistreres:

  • Hvis du bearbejder, udlejer, opbevarer eller transporterer varer
  • Hvis du reparerer, bygger, projekterer eller vedligeholder fast ejendom
  • Hvis du sælger ydelser, som f.eks. rejser, edb, rådgivning etc.

Det er dog vigtigt at påpege, at det ikke er noget krav at du bliver momsregistreret, hvis din omsætning er under 50.000 kroner om året.

Det forholder sig imidlertid således, at du har ret til at blive momsregistreret, hvis de kunder du samarbejder med, også er momsregistreret. Hvis du vælger ikke at blive momsregistreret, skal du stadig betale skat af dine indtægter.

Læs også: Hvad er forskellen på dækningsbidrag og dækningsgrad?

Sådan bliver du momsregistreret

Når du starter en momspligtig og/eller lønsomafgiftspligtig virksomhed, skal du give en række oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Fra det tidspunkt du bliver registreret, skal du afregne og opkræve moms og afgifter til SKAT. Såfremt du vælger at oprette din nye virksomhed hos os, kan du vælge at benytte dig af muligheden for, at vi automatisk registrerer din virksomhed for moms.

Sådan bogfører du med moms

Når du skal i gang med at bogføre moms, er det ikke som tidligere nok at angive en konto i debet og en konto i kredit for beløbet som skal bogføres. Du skal nu om dage opdele omsætningen i en momsdel som føres med balancekontoen og en med resultatkontoen for den faktiske omsætning. Du kan beregne moms på følgende måder:

  1. Fra eksklusiv moms til inklusiv moms

Hvis du står i en situation, hvor du har et beløb eksklusiv moms, som du gerne vil omregne til inklusiv moms, skal du gange beløbet med 1,25.

Har du eksempelvis et produkt, der koster 100 kr. ekskl. moms, skal du gange dette beløb med 1,25 for at få beløbet inkl. moms.

100 kr. ekskl. moms * 1,25 = 125 kr. inkl. moms. Momsen udgør altså 125 kr. – 100 kr. = 25 kr.

  1. Fra inklusiv moms til eksklusiv moms

Såfremt du har et beløb inklusiv moms og du gerne vil finde ud af hvad beløbet er eksklusiv moms, skal du blot gange med 0,8.

Hvis vi tager fat i samme eksempel som ovenfor vil det betyde følgende: Produktet kostede 125 kr. inklusiv moms. Dette beløb skal ganges med 0,8 for at du får beløbet ekskl. moms.

125 kr. inkl. moms*0,8 = 100 kr. ekskl. moms. Momsen udregnes således til at udgøre 125 kr. – 100 kr. = 25 kr.

Brug Dineros momsberegner her.

Opsummerende ser regnereglerne således ud:

  • Hvis du skal finde en vares pris inkl. moms, ganger du prisen på varen med 1,25 (25%)
  • Hvis du skal finde varens pris uden moms, ganger du prisen på varen med 0,80 (20%)
  • Hvis du skal finde den moms du skal lægge til en vare, så ganger du varens pris med 0,25 (25%)
  • Hvis du skal trække momsen ud af prisen på en vare, så ganger du prisen med 0,2 (20%)

Læs også: Bryder din virksomhed markedsføringsloven?

Momsregnskabet føres adskilt fra årsregnskabet

Du skal bogføre dit momsregnskab adskilt fra din virksomheds årsregnskab. Du kan som virksomhed vælge, hvorvidt du vil betale din moms månedligt, kvartalvis eller halvårligt, alt afhængig af hvor meget du omsætter for. Størstedelen af de varer du køber igennem din virksomhed, vil som udgangspunkt være inkl. moms. Denne moms vil være på 25% og vil indgå i dit momsregnskab som købsmoms, der også kaldes indgående moms, på lige fod med din salgsmoms, der også kaldes udgående moms. Det er købsmomsen og salgsmomsen du skal modregne for at nå frem til det beløb du skal indberette til skat.

Salgsmoms

Salgsmomsen henviser til, at du skal lægge 25% moms oven i prisen på stort set alle varer og ydelser, du sælger her i Danmark, såfremt din virksomhed er momsregistreret her i landet. Salgsmomsen er med andre ord den moms, du opkræver hos kunden, når du sælger dine respektive ydelser og varer.

Købsmoms  

På stor set alle ydelser og varer, som du indkøber hos dine leverandører her i Danmark, betaler du 25 % i moms på. Når du er momsregistreret i Danmark, får du fradrag for købsmomsen, hvilket betyder, at du kun kommer til at betale moms af forskellen mellem dit salg og dit køb – også kaldt merværdien.

Få hjælp til årsregnskabet her

Dette bør du overveje inden start af virksomhed