Sådan indberetter du løn til dine ansatte

Når du som selvstændig skal udbetale løn eller honorarer til dine ansatte, skal du huske at indberette det til Skattestyrelsen. Det gør du ved at besøge skat.dk og logge på Tastselv Erhverv. Herefter skal du under fanebladet ansatte vælge eindkomst.

Når du skal udbetale løn, er det vigtigt, at du først har styr på følgende:

  • Før du kan komme i gang, skal du først være registreret som arbejdsgiver på virk.dk. Du skal også være tilmeldt som bruger af eindkomst i Tastselv.

Læs også: Sådan udbetaler du løn til dig selv som selvstænding.

Disse ting skal du huske at indberette

På månedlig basis skal du for hver af dine medarbejdere indberette følgende: 

  • Am-bidrag
  • Feriepenge
  • Løntimer
  • A-indkomst
  • ATP
  • Personalegoder, f.eks. fri telefon
  • Pensionsordning, som arbejdsgiver administrerer

Du skal ifølge SKAT indeholde A-skat, am-bidrag og ATP på det tidspunkt, hvor indkomsten bliver udbetalt til medarbejderen.

Når du har foretaget indberetningen, Beregner eIndkomst automatisk det samlede beløb, du skal betale i am-bidrag og A-skat for den pågældende måned.

Du kan læse mere her:

Skat af ansattes løn
Betaling af A-skat og am-bidrag 

Læs også: Det skal du overveje når du vælger erhvervskonto 

Sådan kan du indberette

Der findes flere forskellige måder at indberette til Skattestyrelsen på. Du kan enten vælge at indberette selv, men du kan også få en revisor eller et lønbureau til at gøre det for dig. I det følgende afsnit kan du læse mere om dine konkrete muligheder:

Eget Lønsystem

Du kan sende indkomstoplysninger via filer fra et lønsystem på din egen computer.

eIndkomst

Du kan som udgangspunkt selv indberette direkte til eIndkomst i Tastselv Erhverv. Dette kan gøres som enkeltvis indberetning eller via fil. Du kan finde en fyldestgørende vejledning til at bruge eIndkomst under Ansatte i Tastselv Erhverv:

Få og giv adgang til eIndkomst her

Skattestyrelsens indberetningsprogram

Du kan også gøre brug af programmet eIndkomst-indberetning til at danne de filer, der skal uploades til eIndkomst.

Hent indberetningsprogram til eIndkomst her

Revisorordningen

Revisorordningen giver dig mulighed for at autorisere en revisor til at indberette for dig. Denne autorisation giver revisoren samme adgang, som du har. Den udpegede revisor har samme adgang som virksomheden med henblik på indberetningspligten. Autorisationen skal ske via Tastselv Erhverv.

Lønbureau

Du kan også vælge at lade et lønbureau stå for indberetningen for dig. I de fleste tilfælde vil lønbureauet selv sørge for, at få den rette adgang, så de kan indberette for dig. Du kan dog også vælge selv at give dem adgang via eIndkomst i Tastselv Erhverv. For at være på den sikre side, bør du spørge dit lønbureau til råds.

Det skal du gøre, hvis du en måned ikke udbetaler løn

Hvis du en måned af uransagelige årsager ikke udbetaler løn, skal du lave en nulangivelse. Det vil som ordet indikerer sige, at du indberetter 0 kr. for den pågældende måned.

Det samme gør sig gældende, hvis du har registreret dig som arbejdsgiver midt i en måned, og ikke udbetaler løn i den måned. I dette tilfælde skal du også lave en nulangivelse.  

Læs mere om hvordan du laver en nulangivelse her

Vejledninger til eIndkomst 

  • Teknisk vejledning til eIndkomst 
  • Vejledning om eSkattekort 
  • Indberetningsvejledning til eIndkomst